مقالات

آشنایی با تجهیزات آبنمای موزیکال

عکس تجهیزات آبنمای موزیکال

تجهیزات آبنمای موزیکال، شامل تجهیزات مکانیکی، هیدرولیکی، الکتریکی و الکترونیکی است و امروزه پیشرفت قابل توجهی داشته است. به طور کلی، تجهیزات آبنما به کلیه وسایلی گفته می‌شود که در ساخت آبنما کاربرد دارد. تعدادی از این تجهیزات از جمله نازل، پمپ، چراغ و تابلو برق در ساخت اکثر آبنماها استفاده می‌شود، اما تجهیزات دیگری هم وجود دارد که در ساختار آبنماهای خاصی به کار می‌رود.

آبنمای موزیکال، امروزه یکی از جدیدترین و پرتقاضاترین مدل‌های آبنما در سراسر جهان است. این نوع آبنما، جهت پخش موسیقی از تجهیزات ویژه‌ای چون، سیستم کنترل مبتنی بر پروتکل ارتباطی DMX بهره می برد. برای اینکه فواره موزیکال بتواند ماندگاری و زیبایی خود را همیشه حفظ کند، باید به درستی از آن استفاده شود. بنابراین، به شما توصیه می‌کنم، زمانی که قصد دارید یک آبنمای موزیکال خریداری کنید، تا حدودی با تجهیزات و لوازم مربوط به آن آشنا شوید. به همین خاطر ما در ادامه شما را با لوازم آبنما موزیکال آشنا می‌کنیم.

تجهیزات آبنمای موزیکال شامل چه لوازمی است؟

در فواره‌های موزیکال آب، نور و صدا با هم ترکیب می‌شوند و به این ترتیب رقص‌های مختلفی را تشکیل می‌دهند. در این فواره‌ها، میزان اهمیت نور و صدا به همان اندازه آب است. تمام تجهیزات آبنما موزیکال به صورت جداگانه یا در مجموع با استفاده از سیستم کنترل، برنامه ریزی می‌شود. به طوری که شکل فواره با ملودی موسیقی و نور هماهنگ شده و یک منظره زیبا همراه با مفهوم و موضوع موسیقی را منعکس می‌کند. اما در ساخت این نوع آبنما، چه تجهیزاتی بکار رفته است؟ تجهیزات آبنمای موزیکال شامل موارد زیر است:

نازل آبنما موزیکال

نازل آبنما  آن هم آبنمای موزیکال، یکی از مهم‌ترین تجهیزات آبنمای موزیکال است. نازل‌ها در آبنمای موزیکال قابل کنترل هستند و هدایت حرکات نازل‌ها با توجه به الگویی که تعریف شده است انجام می‌گیرد. در واقع خروجی آب در این نازل‌ها به صورتی است که می‌توان به آب حالت پویای داد و بازی‌های آبی جذابی را با توجه به نوع ریتم موسیقی ایجاد کرد. این کار بر اساس سیستم کنترل پروتکل ارتباطی 512DMX- انجام می‌گیرد. به طور مثال نازل کومت از نوع نازل‌های غیر قابل کنترل است و نازل‌های سه بعدی، بشقاب پرنده و دیجیتال از نوع نازل‌های قابل کنترل است که در آبنمای موزیکال کاربرد دارد. لازم به ذکر است، برای اینکه بتوانیم رقص نور زیبا و جذابی را  با توجه به وزن موسیقی مورد نظر داشته باشیم، نوع چیدمان نازل‌ها هم دارای اهمیت است.

عکس نازل آبنمای موزیکال

پمپ آبنما موزیکال

پمپ آبنما، یکی از اصلی‌ترین تجهیزات هر نوع آبنمایی از جمله آبنمای موزیکال است، که در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شود و شما می‌توانید با توجه به نوع کارتان آن را انتخاب کنید. پمپ آبنما موزیکال به دو صورت پمپ‌های ثابت و پمپ‌های کنترل پذیر است. در پمپ‌های ثابت خروجی بدون تغییر است و فقط می‌توانید آن‌ها را خاموش و روشن کنید. اما در پمپ‌های کنترل پذیر، خروجی آب ثابت نیست و می‌توانید از راه دور میزان ارتفاع و فشار سطح آب را با توجه به نوع موسیقی آبنما، تغییر دهید. پمپ فواره موزیکال باید به طور ایده آل در آب شفاف و بدون زباله قرار گیرد، تا سوراخ‎های نازل در اثر گل و لای یا هر گونه زباله دیگر مسدود نشود. بنابراین بهتر است از یک سیستم فیلتراسیون حوض مناسب استفاده کنید.

موتور گیربکس آبنما موزیکال

موتور گیربکس آبنما موزیکال، قدرت حرکتی و گشتاوری موتور را زیاد می‌کند و به این صورت به فواره کمک می‌کند که حرکات تکراری را به راحتی انجام دهد. این موتور در برابر نفوذ آب عایق است و از مدل 68IP- پیروی می کند. موتور گیربکس را می‌توانید در توان‌های مختلف تهیه کنید و به این ترتیب ایمنی و کارکرد آبنما خود را ارتقا دهید.

چراغ آبنما موزیکال

در آبنما موزیکال، رنگ چراغ‌ها با توجه به برنامه‌ای که برای آن‌ها با استفاده از سیستم‌های قابل برنامه ریزی نوشته شده است، تغییر می‌کند. به عبارتی رنگ چراغ‌ها با استفاده از پروتکل ارتباطی DMX با توجه به ضرب و آهنگ موسیقی، قابل کنترل است. البته چراغ‌های با رنگ ثابت و یا چراغ RGB هم در نمای آبنما بکار برده می‌شود.

تصویر نورپردازی آبنمای موزیکال

تابلو برق آبنما موزیکال

تابلو برق آبنما موزیکال، یک جعبه فلزی یا قالب پلاستیکی است، که تعدادی تجهیزات و قطعات کنترلی و حفاظتی در آن نصب شده است. این تابلو، به صورت دیواری یا ایستاده در اتاق کنترل آبنما نصب می‌شود. مهم‌ترین تجهیزات تابلو برق آبنما، شامل کنترلر هوشمند، کنترلر چراغ‌ها، کنترلر موزیکال، اینورتر، آمپلی فایر، منابع تغذیه، تجهیزات حفاظت ولتاژ و اتصال کوتاه است. تجهیزات نصب شده بر روی تابلو برق، بر روی عملکرد اجزاء مختلف آبنما، مانند پمپ‌ها، چراغ‌ها، نازل‌ها و… کنترل و نظارت دارند و از آن‌ها در برابر شوک‌ها و تغییرات ناگهانی ولتاژ برق محافظت می‌کنند. اما در تابلو برق آبنما موزیکال، بخشی هم برای کنترل و نظارت بر موسیقی آبنما وجود دارد که به آن سیستم کنترل موزیکال گفته می‌شود که در ادامه توضیح داده می‌شود.

تابلو برق آبنما موزیکال

سیستم کنترل آبنما موزیکال

سیستم کنترل آبنما موزیکال، که در داخل تابلو برق آبنما قرار دارد، یکی از ضروری‌ترین تجهیزات آبنما موزیکال است. وظیفه این سیستم، کنترل بخش موسیقی آبنما موزیکال است. سیستم کنترل باید هماهنگی دقیقی بین باز شدن انواع مختلف نازل، ارتفاع آب و نور و رنگ فواره با ریتم اصلی موسیقی ایجاد کند، تا آبنمای موزیکال بتواند اجرایی زنده‌تر و با ترکیبی از هنر داشته باشد.

در سیستم کنترل، کامپیوتر سیگنال‌های صوتی و MIDI را رمزگشایی و رمزگذاری می‌کند و در نهایت سیگنال را به سیستم کنترل خروجی می‌دهد تا شکل و نور آبنما را تغییر دهد. به عبارتی، با استفاده از نرم افزار موجود بر روی سیستم کنترل، شکل موج فیزیکی فایل موسیقی به چند بخش با دقت ده میلی ثانیه تقسیم می‌شود و ویژگی‌های عاطفی اولیه موسیقی مانند شوک، دلتنگی، غزل، شادی، هیجان، غم، شادی و شوق به طور خودکار شناسایی و به سیگنال‌های کنترلی تبدیل می‌شود. در مرحله بعدی، سیگنال‌ها پس از پردازش از طریق کارت خروجی، دستورالعمل مورد نیاز پمپ‌ها، نازل‌ها، چراغ‌های زیر آب و مبدل فرکانس را به واحد کنترل خروجی ارسال می‌کند و در نهایت آبنمای موزیکال با صدایی دلنشین به زیبایی شروع به کار می‌کند. لازم به ذکر است، سیستم کنترل دارای سه شکل متمرکز، فیلدباس و کنترل گذرگاه فیلد شبکه است. 

با توجه به مطالب بیان شده، اهمیت آشنایی با تجهیزات آبنمای موزیکال برای انتخاب با کیفیت‌ترین لوازم جهت داشتن یک آبنمای موزیکال که از لحاظ دیداری و شنیداری با یکدیگر به صورت کاملاً جذاب هماهنگ باشند، مشخص شد. چرا که انتخاب نادرست این لوازم باعث می‌شود آبنمای موزیکال شما کارایی لازم را نداشته باشد.

اما در کنار آبنمای موزیکال مدلهای دیگری از آبنما مانند آبنما سنگی کوچک یا مدلهای مختلف آبنمای خانگی، آبنمای رومیزی و….وجود دارد که انتخاب خوبی برای فضای کوچک داخل منزل شما هست. در صورتی که مایل به خرید این مدل آبنماها هستید می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *