مقالات

همه چیز درباره آبنما، نحوه نگهداری از آبنما، نکات خرید و انواع آن

انواع آبنما

انتخاب آبنما برای تزیین حیاط، باغ، ویلا، داخل ساختمان و یا حتی روی میز کار ایده فوق‌العاده‌ای است. زیرا آب نما در این صورت نه تنها زیبایی و جذابیت فضا را دوچندان می‌کند، بلکه باعث افزایش انرژی مثبت و آرامش فضا هم خواهد شد. پس با انتخاب آبنما بخصوص آبنما سنگی یک تیر و دو نشان زده اید؛ هم آرامش و هم زیبایی فضا را تنها با خرید یک عنصر تامین کرده اید. اما مزایا و فواید استفاده از آبنما تنها به همین دو مورد محدود نمی‌شود. به عنوان مثال شاید برایتان جالب باشه که در فنگ‌شویی، آبنما برای جذب پول و ثروت هم موثر است! البته فراموش نکنید که همه این مزایا در گرو انتخاب درست و صحیح بهترین آبنما برای مکان موردنظر شما است.  چرا که آبنماها انواع مختلفی دارند و شما باید با در نظرگرفتن نیازهای خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. به عنوان مثال شاید اغلب مردم تنها آبنماهای بزرگ و گران‌قیمت باغ ها و پارک‌ها را بشناسند و داشتن آبنما در فضای بسته و کوچک آپارتمان را غیرممکن بدانند. در صورتی که امروزه تولید آبنما تحول زیادی داشته و شما می‌توانید با صرف هزینه کم و در فضای بسته و کوچک هم از مزایای آن بهره‌مند شوید. یکی از بهترین تولیدی آبنما در تهران سنگدانه است که جدیدترین مدلهای آبنمای سنگی را تولید می‌کند.

بنابراین اگر به فکر خرید آبنما هستید،‌ پیش از آن سعی کنید تا حدودی با آن آشنا شوید. به خاطر همین ما در این صفحه قرار است به تمامی سوالاتی که راجع به آبنما و نحوه خرید و حتی نحوه نگهداری از آن پیش بیاد، پاسخ دهیم. برخی از این سوالات شامل موارد زیر است:

  • برای انتخاب آبنما چه نکاتی را باید در نظر داشته باشیم؟
  • انواع آبنما کدامند؟
  • نحوه نصب و نگهداری آبنما به چه صورت است؟
  • قیمت آبنما در چه حدودی است؟
  • مزایای آبنما چیست؟
  • و….
عکس انواع آبنمای سنگی کوچک فواره و آبنما بتنی

آبنما چیست؟

آبنما یا آب نما نمادی از چشمه‌ها و آبشارهای موجود در طبیعت است که باعث می‌شود فضای زندگی ما آکنده از حس آرامش و حیات شود. معنی کلمه آبنما که از دو قسمت آب و نما تشکیل شده، در فارسی به معنای حوض یا جوی آبی است که در خانه، باغ، قهوه‌خانه و… باشد و در وسط آن فواره‌ای جریان زیبایی از آب را به نمایش گذارد. به طور کلی آب، نماد پاکی و حیات است؛ تجربه حس آرامش و رهایی هنگام مشاهده چشمه ها و آبشارهای طبیعی خود گواه این موضوع هست. حال آب نما هم در واقع نوع مصنوعی همان چشمه ها و آبشارهای طبیعی است. آب نما از گذشته تاکنون به عنوان یک اثر مهمی در معماری شناخته می‌شود که در آن آب به شکل های مختلفی(ریزشی، آبشاری،‌چشمه ای و…) به جریان درمی‌آید.

آبنما به انگلیسی چه می‌شود؟

با توجه به نقش مهم آبنما در معماری، مطالعه و بررسی سبک‌ها و طرح‌های مختلف آن در جهت بهبود ساخت و تولید آن الزامی است. علاوه بر این شاید برخی افراد به منظور سفارش و یا حتی خرید آبنما ترجیح می‌دهند با مدلها و تنوع این عنصر در کشورهای دیگر آشنا شوند. اما لازم است بدانید که کلمه آبنما به انگلیسی ممکن است به شکلهای مختلفی ترجمه شود و شما در پیدا کردن مفهوم موردنظر خود دچار مشکل شوید. تلفظ آبنما به انگلیسی Fountain است. اما این کلمه در زبان انگلیسی مفاهیم دیگری هم دارد. بنابراین شما می‌توانید در تحقیقات خود به صورت دقیق‌تر عبارت Water Fountain را جستجو کنید. عبارت Water Feature هم همین مفهوم را می‌دهد. اما اگر بخواهیم از نظر لغوی مترادف های آبنما را به انگلیسی بیان کنیم کلمات مختلفی وجود دارند مانند :  Waterscape، Causeway، Paved Ford 

آبنمای معروف دوستی روسیه

هنگام خرید آبنما به چه نکاتی باید توجه کرد؟

زمانی که تصمیم به خرید آب نما می‌گیرید، قبل از هر چیز لازم است که هدفتان را از خرید آبنما مشخص کنید. اینکه آیا تصمیم دارید فضای خانه و محل کارتان را با یک آبنمای زیبا و کوچک تغییر دهید و یا اینکه برای محوطه ویلا و یا حتی حیاط خانه خود تصمیم به خرید آبنما دارید. در واقع شما باید قبل از انتخاب و حتی دیدن نمونه‌های مختلف آبنما به برخی از سوالات پاسخ دهید. سوالاتی که زمانی که برای خرید آبنما اقدام می‌کنید حتما از شما پرسیده می‌شود. برخی از این نکات و پرسش‌ها شامل موارد زیر است:

۱.محل قرارگیری آبنما در چه مکانی است؟ داخل ساختمان؟حیاط؟ باغ؟ و…

همانطور که گفتیم آبنما در انواع مختلفی از خانگی گرفته تا آبنمای باغی و ویلایی وجود دارد. پس مهمترین نکته قبل از خرید آبنما این است که بدانید قرار است آبنما را در کجا نصب کنید. براساس پاسخی که به این سوال می‌دهید مدلها و سبک های مختلفی از آبنما وجود دارد.

۴.سبک طراحی آبنما چگونه باشد؟

آب نماها در سبکهای مختلف سنتی، کلاسیک، مدرن و….طراحی می‌شوند که شما می‌توانید با در نظر گرفتن سبک و مدل طراحی دیگر اجزای فضا و دکوراسیون، آبنمای موردنظر خودتان را انتخاب کنید. چرا که مثلا یک آبنمای سنتی اصلا مناسب فضای مدرن نیست.

۳.ابعاد مناسب آبنما در چه حدودی باشد؟

این موضوع از جهت فضای در نظر گرفته شده برای نصب آبنما حائز اهمیت است. تلاش برای قرار دادن یک آبنمای بزرگ در فضای تنگ و باریک باعث می‌شود که آبنما جلوه زیبایی نداشته باشد. بنابراین در انتخاب آبنمای مناسب حتما به ابعاد فضا و همچنین ابعاد آبنما توجه داشته باشید.

۴.آبنما از چه جنسی ساخته شده باشد؟

متنوع‌ترین گروه دسته‌بندی آبنما، از نظر جنس و مصالح به کار رفته در ساخت آبنما هست. در واقع آبنماهای متنوع زیادی در بازار وجود دارد که هر کدام از جنس‌های مختلفی مانند آبنمای سنگی، آبنمای شیشه‌ای، آبنمای فلزی و…..ساخته شده اند. به این ترتیب در صورتی که شما پیش از خرید، جنس آبنمای موردنظر خودتان را مشخص نکرده باشید، قطعا دچار سردرگمی خواهید شد. اما  انتخاب جنس آبنمای مناسب کمی چالش برانگیز است و نیاز به داشتن اطلاعات کافی دارد. بنابراین بهتر است از راهنمایی تولیدکنندگان و افرادی که در این حوزه فعال هستند، استفاده کنید. البته می‌توانید روی کمک و مشورت کارشناسان گروه تولیدی سنگدانه هم حساب کنید. به این منظور تنها کافی است با شماره‌های موجود درسایت تماس بگیرید.

عکس آبنماهای سنگی کوچک از جهتهای مختلف

   ۵. چه مقدار بودجه برای خرید آب نما در نظر گرفته‌اید؟

بحث هزینه و قیمت آبنما یکی از مهمترین موارد تاثیرگذار در انتخاب محصول هست که آبنما هم از این موضوع استثناء نیست. قیمت آبنما تحت تاثیر عوامل مختلفی است که شما باید براساس بودجه‌ای که برای این کار کنار گذاشته اید، بهترین آبنما را انتخاب کنید.

۶. شرایط و نحوه نگهداری از آبنما به چه صورت است؟

یکی دیگر از نکاتی که شما هنگام انتخاب آبنما باید در نظر بگیرید، نحوه نگهداری و مراقبت از آبنما هست. اگر فردی هستید که زمان کافی برای مراقبت و نگهداری از لوازم و وسایل اطراف خود را ندارید، بهتر است آبنمایی را انتخاب کنید(پیشنهاد ما آبنمای سنگی است) که نیاز به نگهداری خاصی ندارد و به راحتی هم تمیز می‌شود.

 ۷. چه تجهیزات جانبی را برای آبنمای خود می‌پسندید؟

معمولا زیبایی و جذابیت آب نما علاوه بر ماهیت خود، بخاطر تجهیزات و لوازم جانبی که در کنار آن قرار داده می‌شود هم هست. برخی از وسایل جانبی که در اکثر موارد بر روی آبنماها نصب می‌شود  LED به منظور نورپردازی، عناصر تزئینی، صدا، گل و گیاه(مانند آبنمای سنگی رومیزی سنگدانه) و… است. البته فراموش نکنید اگر در فکر نورپردازی آبنما هستید، باید نوع منبع تغذیه چراغ‌ها را هم در نظر بگیرید. همچنین باید به این فکر کنید که آیا می‌خواهید چراغ‌ها به‌طور خودکار یا به ‌صورت دستی روشن شوند. یا اگر گیاهانی را برای آبنما انتخاب می‌کنید، باید به مراقبت و نگهداری از آن ها هم فکر کنید.

 ۸. منبع تامین کننده انرژی آبنما چگونه باشد؟

شما باید در مورد اینکه آیا می‌خواهید آبنمایتان با منبع برق سیمی کار کند، یا با منبع برق بدون سیم، تصمیم بگیرید. یا اینکه انتخاب شما آإنمای بدون برق هست یا آبنمای برقی؟ برخی از فواره‌ها با انرژی جنبشی یا انرژی خورشیدی کار می‌کنند، بنابراین اگر این موارد آبنمای موردنظرتان نیست، انواع دیگر پیش روی شما خواهد بود. علاوه بر این برخی از فواره‌ها به طور مداوم کار می کنند. برخی دیگر را می‌‌توان روی تایمر قرار دارد و به صورت دستی تنظیم کرد که چه زمانی روشن و خاموش شود. همچنین برخی از آبنماهای کوچک رومیزی(آبنمای رومیزی سنگدانه) از پمپ‌های برقی آکواریومی کوچکی استفاده می‌کنند که برای نصب به تجهیزات خاصی نیاز ندارند و تنها لازم است متصل به برق شهر شوند. در کنار آن آبنماهایی هم هستند که بدون پمپ هم می‌توانند کار کنند(البته متفاوت از آبنماهای پمپی هستند).

قیمت آبنما و عوامل تاثیرگذار بر آن

آبنماها در اشکال و اندازه‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند که قیمت آن‌ها با توجه به عوامل متعددی از جمله شکل، اندازه، جنس، عملکرد و …. متفاوت است. اما اگر تمایل دارید که یک محدوده قیمت دریافت کنید باید بتوانید نیاز خود را با جزئیات به فروشنده بگویید تا او بتواند قیمت آبنما را برای شما محاسبه کند. در ادامه توضیح مختصری درباره تعدادی از موارد تاثیر گذار بر روی قیمت انواع آبنمای موجود در بازار بیان می‌کنیم.

۱.اندازه و ابعاد آبنما

ابعاد آبنما یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده قیمت آبنما است. هرچه آب نما بزرگ‌تر باشد، هزینه بیشتری برای متریال، حمل و نقل، نصب و راه اندازی آن شده است. بنابراین مسلما قیمت آبنمای بزرگ از قیمت آبنمای کوچک بیشتر است.

۲.نوع آبنما(سفارشی یا پیش ساخته، خانگی یا باغی و ویلایی)

برای تهیه آبنما شما هم می‌توانید مدل موردنظرتان را از میان انواع آبنمای پیش ساخته تهیه کنید و هم اینکه سفارش دهید. خب مشخص است که قیمت تمام شده آبنمای سفارشی بیشتر خواهد شد. انواع مختلفی از آبنما در بازار موجود است که هر کدام ویژگی‌ها و قیمت‌های منحصر به فرد خود را دارند. همچنین با توجه به اینکه چه مکانی را برای نصب آبنما در نظر گرفته‌اید، نوع و هزینه آن متفاوت است. به عنوان مثال اگر تصمیم به خرید آبنمای خانگی برای داخل منزل دارید، احتمالا هزینه کمتر از زمانی است که تصمیم به نصب آبنما در فضای باز باغ و ویلا دارید. البته این موضوع در همه حالات برقرار نیست و عوامل دیگر هم در این موضوع تاثیرگذار است.

3.جنس آبنما

جنس آبنما و مصالحی که برای ساخت آن استفاده شده است، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت آب نما هست. مثلا آبنمای سنگی یکی از زیباترین، بادوام‌ترین و در عین حال گرانترین آبنماها به حساب می‌آید. اما در مقابل آبنمای فایبرگلاس است. فایبرگلاس یک ماده سبک وزن است که کار با آن آسان است و یکی از مقرون به صرفه‌ترین گزینه‌ها است و برای کسانی که به دنبال صرفه‌جویی در هزینه های نصب آبنما هستند بهترین انتخاب است.  اما هر نوع و جنس آبنمایی هم خودش تنوع قیمت دارد. مثلا آبنمای سنگی براساس اینکه از چه نوع سنگی ساخته شده، قیمت متفاوتی دارد. به عنوان مثال آبنمای سنگ مرمر از آبنمای سنگ تراورتن قیمت بیشتری دارد، چون سنگ مرمر از سنگ‌های لوکس و گران‌قیمت است.

۵.نحوه ساخت آبنما

 ساخت آبنما به روشهای مختلف دستی و ماشینی انجام می‌شود. در این میان مسلما قیمت آبنمای دست ساز بسیار بیشتر از آبنماهایی است که تماما توسط دستگاه و ماشین طراحی و ساخته شده است. به عنوان مثال تراش و پرداخت سطح آبنماهای سنگی هم می‌تواند توسط دست انجام شود و هم توسط دستگاه. این خود در قیمت نهایی آبنما بی تاثیر نیست.

۶.سبک و مدل آبنما

سبک و طراحی هم از عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت آبنما است. به میزانی که طراحی و مدل طراحی آبنما پیچیده‌تر باشد، هزینه آن هم بیشتر است.  به طور مثال آبنمای آبشاری که آب قبل از ورود به حوض، بر روی یک طاقچه یا صخره‌ جریان می‌گیرد، دارای زیبایی بیشتر و بالطبع گرانتر هم هست. همچنین یک آبنمای خودکفا که دارای تمام اجزای لازم (پمپ، مخزن، لوله کشی و غیره) در واحد است، عموما از آبنماهای گران قیمت به حساب می‌آید.

نکاتی که بیان کردیم معمولا برای تمام آبنماها برقرار است. اما برخی از انواع آبنما مانند آبنماهای سنگی سنگدانه با توجه به فرآیند سخت و زمانبر طراحی و ساختشان کمی متفاوت از انواع دیگر آبنما قیمت‌گذاری می‌شوند. در واقع سنگدانه سبک جدید و خاصی از آبنما و به طور کلی تزیینات سنگی را ارائه کرده است که فرآیند ساخت و تولید آنها متفاوت از مدلهای رایج موجود در بازار است.

انواع آبنمای خانگی سنگی

فواید و کاربرد آبنما

آبنما در قدیم بیشتر به منظور تأمین آب آشامیدنی، شستشو و استحمام ساکنان شهرها و روستاها به چشمه‌ها یا قنات‌ها متصل بود و استفاده می‌شد. اما امروزه مزایا و کاربردهای بسیار زیادی دارد که می‌‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

۱. امروزه از فواره‌ها برای تزئین پارک‌ها و میدان‌های شهر برای ایجاد فضای طبیعی و همچنین احترام گذاشتن به افراد یا رویدادهای خاص استفاده می‌شود. در واقع آبنماها می‌‌توانند دکوراسیون و استایل محیط را تکمیل و تقویت کنند. به طور مثال از آبنمای موزیکال که دارای نورهای رنگی و موسیقی ضبط شده هستند برای ایجاد جلوه‌های دراماتیک در مکان‌های عمومی استفاده می‌شود و یا با استفاده از یک آبنمای حیاط، می‌‌توانید طبیعت را درخانه خود شبیه سازی کنید و فضای خانه خود را به مکانی مملوء از آرامش تبدیل کنید. یا حتی در محل کار خود و یا روی میزکارتان می‌توانید از آبنمای رومیزی و حس آرامش آن استفاده کنید.

۲. آبنما در فنگ شویی به تعادل انرژی و افزایش قدرت افراد کمک می‌کند. قرار دادن آبنما در مکان مناسبی از خانه یا باغ نه تنها ارزش زیبایی شناختی را افزایش می‌دهد، بلکه باعث جذب نیروی مثبت و بدست آوردن احساس آرامش و رضایت در زندگی روزمره می‌شود. چکیدن آرام و ملایم آب توسط یک آبنمای خانگی، یک تنش زدای عالی است که باعث می‌شود، خواب بهتر و استرس کمتری داشته باشید. خواب بیشتر و استرس کمتر فرد را به طور طبیعی پرانرژی، شاد و خوش بین می‌کند. به طور مثال، آبنمای رومیزی با نور LED برای تسکین استرس توصیه می‌شود. اما این در گرو انتخاب صحیح و قراردادن آبنما در مکان مناسب است. به همین خاطر می‌توانید مقاله فواید و اصول استفاده از آبنما در فنگ‌شویی را مطالعه کنید.

۳. آب نماها به عنوان مرطوب کننده‌های طبیعی عمل می‌کنند و باعث افزایش رطوبت در فضا می‌شوند. در حالی‌که رطوبت سازها اغلب دارای صدای وزوز یا موتور هستند، آبنماها نه تنها صدای ناهنجاری از خود تولید نمی‌کنند بلکه باعث می‌شوند شما از صدای آرامش بخش جاری شدن آب هم لذت ببرید.

۴. آبنما باعث بهبود کیفیت هوا می‌شود. هنگامی که آب از آبنمای شما تبخیر می‌شود، یون‌های منفی آزاد شده هوا را تمیز می‌کنند و تنفس بهتری را برای شما به ارمغان می‌آورند. هوای تمیز همچنین به شما کمک می‌کند راحت‌تر به تفکر بپردازید و بهتر تمرکز کنید. به عنوان نمونه، آبنمای رومیزی سنگی برای کمک به تصفیه هوای منزل و محیط کار شما  انتخاب خوبی است.

۵. ترویج گردشگری، برخی از آبنماهای مشهور و معروف جهان مانند آبنمای دبی، آبنمای تروی در رم یا آبنمای ایران مال و آبنمای باغ شاهی در ایران امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده‌اند. بنابراین آبنمای جالب، بزرگ و حتی گاهی غیرمعمول شهری می‌‌توانند با یک طراحی خوب، به هر فضای عمومی که قبلاً غیرمعمول بوده است و تعدادکمی بازدید کننده داشته است، طراوت ببخشند و با ترویج گردشگری به اقتصاد محلی رونق خوبی دهند.

فنگ شویی آبنما

معرفی انواع آبنما

شاید به نظر برسد که همه آبنماها مشابه هم هستند، اما آبنما انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای ویژگی‌ها و شرایط خاص خود هستند. انواع آبنما با توجه به شکل، طرح، اجرا، مصالح مورد استفاده در فرآیند ساخت، ویژگی‌های صوتی و تصویری، ویژگی‌های تصفیه، اندازه، مکان، سرمایش یا گرمایش و … تقسیم‌بندی می‌شوند. فواره‌ها معمولاً پیش ساخته هستند و در بعضی موارد با توجه به اهداف خاص مورد نظر مشتری به صورت سفارشی، طراحی و ساخته می‌شوند. در این قسمت به معرفی انواع آبنما می‌پردازیم.

  1. انواع آبنما بر اساس ابعاد:

آبنمای کوچک

آبنمای بزرگ

  1. انواع آبنما از نظر جنس:
  • آبنما سنگی
  • آبنما شیشه ای
  • آبنما فلزی
  • آبنما آجری
  • آبنما پلاستیکی
  • آبنما پلی استر
  • آبنما فایبرگلاس
  • آبنما چوبی
  • آبنما سیمانی
  • آبنما مصنوعی

4. انواع آبنما از نظر مکان استفاده:

  • آبنمای خانگی
  • آبنمای باغی و ویلایی
  • آبنما استخری و آکواریومی
  • 5. آبنما از نظر منبع انرژی
  • آبنمای بدون برق
  • آبنمای برقی
    •  

5. انواع آبنما از از نظر سبک طراحی:

  • آبنما مدرن
  • آبنما کلاسیک
  • آبنما سنتی
  • آبنمای دست ساز

6. انواع آبنما از نظر مدل ساخت:

  • آبنما آبشاری
  • آبنما چشمه ای
  • آبنما طبقه ای
  • آبنما ایستاده
  • آبنما گرد
  • آبنما چهاروجهی مانند آبنمای مربعی
  • آبنما حبابی
  • آبنمای موزیکال
  • 7. انواع آبنما از نظر محل نصب:
  • آبنمای دیواری
  • آبنمای رومیزی
  • آبنمای میدانی
  • آبنمای پرتابل
  • آبنمای پرده‌ای
  • 8. انواع از نظر نحوه طراحی و ساخت آبنما
  • آبنمای پیش ساخته
  • آبنمای سفارشی
  • آبنمای بدون پمپ
مدلهای مختلف آبنما
معروف ترین آبنماهای جهان
عکس آبنمای رومیزی سنگی کوچک سنگدانه از زوایای مختلف
عکس مدلهای مختلف آبنمای رومیزی

آبنما چگونه کار می‌کند؟

ایده طراحی آبنما دقیقا از طبیعت الهام گرفته شده است. آبنماها در واقع نمونه‌هایی از آبشارها و چشمه‌های موجود در طبیعت‌اند که ظرافت و آرامش را به خانه و باغ شما می‌بخشند. در اولین آبنماها برای اینکه بتوانند جریان آب یکنواختی داشته باشند، به منبعی مثل مخزن یا قنات نیاز داشتند که بالاتر از چشمه باشد. بنابراین متکی به گرانش بودند. اما امروزه آبنماها با استفاده از پمپ‌های الکتریکی آب را از منبع دریافت کرده و سپس در آبنما به گردش درمی‌آيد. در واقع آبنما برای برگرداندن آب به مخزن متکی به یک سیستم چرخشی است. پمپ معمولاً در مخزن آب غوطه ور است و از یک پروانه چرخان تشکیل شده است تا آب را از لوله‌های آب به داخل بکشد و با نیروی گریز از مرکز آن را خارج کند. بعد از آن، همان آب از حوضچه آبنما به لوله‌ها برگشته و دوباره این فرایند تکرار می‌شود.

تجهیزات آبنما

طراحی و نصب یک آبنما می‌‌تواند یک فضای آرامش بخشی را در محیط زندگی ایجاد کند. با این حال آشنایی با تجهیزات درونی و حتی لوازم جانبی که برای آبنما می‌توان در نظر گرفت،‌ برای کسب اطمینان از عملکرد صحیح آبنما و پایداری و دوام آن برای سال‌ها بسیار مهم است.  انتخاب تجهیزات مناسب هر آبنما از چهار جزء پمپ، نازل، لوله و حوض ساخته شده است. البته در صورت تمایل می‌‌توانید از تجهیزات نورپردازی و عناصر تزئینی برای افزایش بازدهی آبنما هم استفاده کنید. هر یک از این اجزاء، نقش اساسی در عملکرد آبنما دارند که بیان آنها از از حوصله این مقاله خارج است و در محتوایی دیگر به طور مفصل به بیان آن می‌پردازیم.

نحوه نصب آبنما

نحوه نصب آبنما با توجه به نوع و مدل آبنمایی که انتخاب کرده‌اید متفاوت است. به عنوان مثال از مهم‌ترین مزایای معمولا آبنمای رومیزی سنگی مجموعه سنگدانه سهولت در راه‌اندازی و نصب آن است. در واقع این آبنما نیاز به نصب خاصی ندارد و تنها کافی است به برق شهر وصل شود. اما برخی دیگر از آبنماها مانند آبنماهای بزرگ باغی و ویلایی باید برای راه‌اندازی به لوله کشی متصل شوند و نیاز به اقدامات خاصی برای نصب آنها هست. البته که این کار در صورتی که تمام تجهیزات و قطعات لازم برای نصب آن را داشته باشید توسط خودتان هم قابل انجام است و تنها نیاز به مطالعه و دیدن آموزش کوتاهی از روش نصب آن دارد. به خاطر همین ما تصمیم گرفتیم این آموزش را در محتوای دیگری به طور کامل شرح دهیم تا خیال شما از این بابت هم راحت باشد.

مراحل نصب و ساخت آبنما

نحوه مراقبت و نگهداری آبنما

تزئین فضای خانه یا محل کار و همچنین فضای بیرونی با یک آبنمای زیبا، راه ساده‌ای برای افزودن حس آرامش به چشم انداز شما خواهد بود. با این حال، این مستلزم آن است که آبنمای سرپوشیده خانگی یا بیرونی باغی خود را به درستی تمیز و نگهداری کنید، تا از جذابیت و کیفیت آن کاسته نشود. اگر به درستی از آبنمای خود مراقبت نکنید، ممکن است به دلیل باد، باران، برف و زباله‌ها فرسوده شود. داشتن یک برنامه منظم تمیز کردن، از تجمع جلبک‌ها، لکه‌های آب و مسدود شدن لوله‌ها پیشگیری می‌کند. بنابراین باید مراحل نگهداری اولیه آن را بدانید و لوازم خاصی را برای انجام این امر، در دسترس داشته باشید. نکات زیر می‌تواند به شما در نگهداری صحیح از انواع آبنما کمک بزرگی بکند:

•        حتماً دستورالعمل‌های سازنده آبنما را برای مونتاژ صحیح و درست آن به کار گیرید. اگر آبنمای دیواری دارید، مطمئن شوید که در جایی آویزان شده است که وزن آن به درستی قابل تحمل است. آبنما را نزدیک پریز برق قرار دهید. کلید چراغ روشن و خاموش کردن آب نما را در مکان مناسبی قرار دهید.

•        پمپ را در آب همیشه غوطه ور نگه دارید. هر چند وقت یکبار، باید به فواره خود آب اضافه کنید. اینکه چه زمان‎هایی باید این کار را انجام دهید بستگی به عوامل زیادی از جمله موقعیت مکانی، آب و هوا، اندازه آبنما و ….دارد. آب زیاد یا کم می‌تواند منجر به پاشیدن، ریختن یا صدای زیاد فواره و همچنین ساییدگی و پارگی پمپ شود.

•        یک برنامه تمیز کردن منظم برای آبنما داشته باشید. یک یا دو بار در هفته یک تمیز کردن سبک و یک بار در ماه یک تمیز کردن سنگین باید انجام دهید. رعایت یک برنامه منظم تمیز کردن، از تجمع جلبک‌ها، لکه‌های مواد معدنی آب و گرفتگی لوله‌ها جلوگیری می‌کند. جلبک‌ها پمپ آب فواره را خراب می‌کنند و باعث می‌شوند که آب شما بوی بدی بدهد. شما می‌توانید یک پاک کننده ضد جلبک مخصوص بخرید که تمام موجودات زنده روی سطح فواره شما را از بین ببرد.

•        به نوع موادی که آبنما با آن ساخته شده است مثلاً سنگ مرمر، تراورتن، سنگ آهک، کانترا یا فواره‌های بتنی توجه کنید. متریال آبنما شما ممکن است به روش خاص و پاک کننده مخصوص برای تمیز کردن نیاز داشته باشد، بنابراین مطمئن شوید که باید از چه مواد و از چه روشی برای پاک کردن استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر آبنمای سرامیکی دارید، باید از یک پارچه نرم و یک صابون ملایم استفاده کنید.

•        آبنما تقریباً همیشه باید کار کند. اگر دائماً آبنمای خود را روشن و خاموش کنید، ممکن است موتور دچار خرابی شود. همچنین اگر مدام آن را خاموش کنید، آب سریعتر کثیف می‌شود و پمپ برای تمیز کردن آن باید بیشتر کار کند.

•        اگر می‌خواهید فضای داخل یا بیرون منزل و محیط کارتان را با رایحه‌ای آرام بخش علاوه بر صدای آرام بخش آب پر کنید تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید، می‌توانید کمی از اسانس مورد علاقه خود را به آبنما اضافه کنید. با این حال، از آنجایی که به طور کلی برای ساخت آبنماهای از مواد خاصی استفاده می شود، برای انجام این امر و اطلاع از اینکه چه موادی را می‌توانید به آب فواره خود اضافه کنید، باید حتماً با فروشنده آبنمای خود مشورت کنید.

نگهداری از آبنما

مراحل تمیز کردن آبنمای داخلی و بیرونی باغی

هنگامی که آبنمای داخلی یا بیرونی باغی شما راه اندازی شد، تعمیر و نگهداری منظم آن برای حفظ عملکرد صحیح آن ضروری است. حتماً آبنما را یک یا دو بار در هفته به صورت جزئی و یک بار هم تمامی قسمت‌های آن را به صورت کامل تمیز کنید. در زیر هفت مرحله اصلی برای تمیز کردن آبنما بیان شده است:

1.       فواره آب خود را خاموش کنید و آن را از منبع برق جدا کنید. این کار خطر برق گرفتگی را هنگام تمیز کردن آبنما از بین می‌برد.

2.       هر گونه اقلام تزئینی را از آبنما خود خارج کنید. سنگ‌ها، سنگریزه‌ها و سایر موارد باید برداشته و تمیز شوند تا از رشد جلبک‌ها جلوگیری شود.

3.       پمپ را از چشمه آب خود خارج کنید. پمپ شما باید هر سه ماه یکبار تمیز شود تا مطمئن شوید که از هر گونه زباله‌ای پاک شده است. برای اطلاع از نحوه صحیح برداشتن پمپ، مستقیماً به کتابچه راهنمای آبنما یا سازنده آن مراجعه کنید. آن را در مقدار مساوی آب و سرکه قرار دهید، سپس بشویید و دوباره وصل کنید.

4.       آب موجود در آبنما را خالی کنید. همچنین می‌توانید ماهی یک بار یا زمانی که آب کثیف به نظر می‌رسد آب آن را تخلیه کنید. بسته به اندازه آبنما، می‌توانید آبنما را روی سینک خالی کنید یا از یک جاروبرقی یا یک پمپ کوچک برای خارج کردن آب استفاده کنید.

5.       آبنما و اجزای آن را تمیز کنید. از یک اسفنج غیر ساینده یا یک پارچه نرم و تمیز برای جلوگیری از خراشیدگی یا آسیب رساندن به قسمت‌های داخلی آبنما استفاده کنید. فواره، پمپ و سنگ‌ها را با آب گرم و صابون مایع ملایم تمیز کنید یا از یک محصول تجاری حذف آهک کلسیم استفاده کنید. به عنوان یک جایگزین طبیعی، می‌توانید سرکه سفید مقطر را روی قسمت‌های داخلی آبنما و گوشه‌های سخت یا نقاطی که دسترسی به آن‌ها با اسفنج سخت است اسپری کنید. استفاده از سرکه و آّب از ایجاد رسوبات معدنی جلوگیری می‌کند. سرکه دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد عفونی کننده است و میکروب‌ها را از بین می‌برد و از همه مهم‌تر این که کاملاً طبیعی است و به استفاده از مواد شیمیایی خشن متکی نیست.

6.       آبنمای خود را با آب تازه و تمیز دوباره پر کنید. از آب مقطر یا از آب تصفیه شده استفاده کنید. آب لوله کشی حاوی مواد معدنی است که می‌تواند لکه‌های خورنده ایجاد کند و نیاز به تمیز کردن مکرر فواره را ایجاد کند، همچنین می‌تواند باعث کار بیش از حد پمپ شود. بسته به اندازه آبنما می‌توانید آن را از داخل سینک پر کنید یا از یک سطل برای انتقال آب استفاده کنید.

7.       آبنما را به برق وصل کنید و روشن کنید. چند دقیقه به آبنما نگاه کنید تا مطمئن شوید که پمپ به درستی نصب شده است و آبنما به درستی کار می‌کند.

آبنمای سنگی رومیزی کوچک سنگدانه از زوایای مختلف

تاریخچه آبنما

آگاهی از تاریخچه آبنما برای افرادی که علاقه بسیاری به آن دارند، جذابیت بسیاری دارد. اینکه آیا اولین آبنما در کجا ساخته شده است و یا اینکه به چه شکلی بوده است؟ برای پاسخ به این سوال باید بگویم که اولین آبنما مربوط به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد و در بین النهرین بوده است. این آبنما شامل مجموعه‌ای از حوضچه‌ها بود که از چشمه طبیعی استفاده می‌کرد. رومیان باستان از آبنمای تزئینی که بیشتر آنها ماسک‌های برنزی یا سنگی حیوانات و قهرمانان محلی و اساطیری بودند، استفاده می‌کردند. بیان اطلاعات کامل راجع به جایگاه آبنما در فرهنگ ایرانی و یا آبنما در باغ های ایرانی و به طور کلی تاریخچه آن در این مقاله نمی‌گنجد و بهتر است برای مطالعه کاملتر مقاله تاریخچه آبنما را مطالعه کنید.

اولین آبنمای تاریخ آبنمای تروی

آبنما را از کجا بخریم؟

حال با تمام مطالبی که تا به اینجا بیان کردیم، شاید برای برخی این پرسش پیش بیاد که آبنما را از کجا می‌توانیم بخریم؟ پاسخ این سوال کاملا بستگی به خود شما دارد. اما پیشنهاد من این است که قبل از خرید حتما این محتوا را کامل مطالعه کنید و به پرسش هایی که در قسمت راهنمای خرید آبنما گفته شد، پاسخ دهید تا بتوانید با آگاهی و شناخت به خرید آن اقدام کنید. پس از آن هم می‌توانید به مراکز فروش آبنما در شهر خودتان مانند مرکز فروش آبنما در تهران، اصفهان و…مراجعه کنید و براساس هدف خود آبنمای موردنظرتان را انتخاب کنید. اما یک راه ساده‌تر که امروزه تمام خریدها را آسان کرده است، خرید از سایت و فضای مجازی تولیدکننده‌های آبنما هست. به عنوان مثال در صورتی که انتخاب شما آبنمای سنگدانه است، شما به راحتی می‌توانید تنها با یک تماس با کارشناسان این مجموعه مدل آبنمای موردنظرتان را با توجه به محصولات موجود انتخاب کرده و پس از چند روز درب منزل خود تحویل بگیرید. علاوه بر این تمامی اطلاعات لازم هم توسط کارشناس به شما ارائه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *