مقالات

منظور از آبنمای منظم و نامنظم چیست؟

عکس انواع آبنمای منظم

هنگامی که تصمیم به خرید و یا سفارش ساخت آبنما برای محوطه و یا حتی داخل خانه خود می‌گیرید، یکی از مهم‌ترین سوالاتی که از شما پرسیده می‌شود راجع به شکل ظاهری آن است. یکی از دسته‌بندی های نوع طراحی آبنما مربوط به منظم و نامنظم بودن آن است. آبنما یکی از عناصر معماری و نمادی از جریان آب است که از گذشته تاکنون در مکانهای مختلفی از جمله محوطه های بیرونی استفاده می‌شود. آبنما می‌تواند هم زیبایی فضا را دو چندان کند و هم باعث طراوت و شادابی فضا شود. اما همه اینها در گرو انتخاب آبنمای مناسب است. به عنوان مثال اگر آبنمای انتخاب شده برای یک فضای مدرن، دارای شکل و ظاهر سنتی و کلاسیک باشه، زیبایی و جذابیت مطلوب را ندارد. بنابراین آبنماها دارای سبک‌ها و شکل‌های ظاهری متفاوتی هستند که یکی از دسته بندیهای آنها سبک منظم و نامنظم است. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی و مفهوم آبنمای منظم و نامنظم بپردازیم.

منظور از آبنمای منظم و نامنظم چیست؟

زمانی که صحبت از آبنمای منظم و نامنظم می‌شود، در واقع سبک طراحی آبنما موردنظر هست. قبل از هر چیز لازم است بدانید که این موضوع برای استخر هم وجود داد. یعنی برای طراحی و فضاسازی استخر هم دو نوع منظم و نامنظم وجود دارد. اما منظور از هر کدام چیست؟

آبنمای منظم

منظور از منظم بودن سبک طراحی آبنما، این است که شکل ظاهری و نوع طراحی آبنما از یک سری قاعده و قانونی پیروی می‌کند. حال این قاعده و قانون می‌تواند موارد مختلفی باشد که یکی از آنها اشکال هندسی است. در واقع قالب طراحی آبنما در این حالت براساس اشکال هندسی ساخته می‌شود. که در این صورت قرینگی و تناسب در آن کاملا مشهود است. اما منظم بودن تنها به نوع طراحی آبنما یا حتی استخر محدود نمی‌شود؛ بلکه به مصالحی هم که در ساخت آن به کار می‌رود هم بستگی دارد. مصالحی که برای ساخت چنین آبنمایی به کار می‌رود معمولا مصالح مدرنی مانند فلز، شیشه و..است. اما در صورتی که از مصالح دیگر مانند سنگ و بتن هم استفاده شود از سنگ‌های صاف و بدون نامنظمی مانند سنگ‌های معدنی صیقلی(مانند مرمریت، مرمر، تراورتن و…) انتخاب می‌شود. بنابراین در سبک منظم شما هیچ آبنمای لبه دار یا در طرحهای روستیک نمی‌بینید. این آبنماها معمولا مناسب دکوراسیون مدرن است. حال با توجه به اینکه این آبنماها لبه‌های صاف و بدون برآمدگی و تورفتگی دارند، گزینه مناسب‌تری برای پارکها و مکان‌هایی که کودکان با آن سروکار دارند به حساب می‌آید. زیرا در این صورت امنیت آن بیشتر می‌شود. برای چنین آبنماها و استخرهایی اگر به صورت لبه دار هم طراحی شود امنیت آن دوچندان می‌شود و از ورود افراد به داخل آن جلوگیری می‌کند.

عکس دو مدل از آبنمای مدرن

آبنمای نامنظم

در آبنماها یا استخرهای نامنظم قاعده و قانون معنایی ندارد. هر آبنما با توجه به سلیقه و ذوق تولیدکننده به یک شک طراحی می‌شود. علاوه بر این در این آبنما از مصالح متفاوت با شکلهای ظاهری مختلف استفاده می‌شود. به عنوان مثال یک نمونه آبنمای نامنظم، آبنماهای رومیزی سنگدانه است که در واقع نوعی آبنمای سنگی ساخته از سنگ‌ طبیعی تراورتن با پرداخت بادبر(به صورت ناهموار) و در سبک روستیک طراحی شده است. این آبنماها در اشکال مختلف گرد و مربعی وجود دارند.در واقع برای ساخت آبنمای نامنظم از قالب و ظروف با اشکال غیرهندسی استفاده می‌کنند که بدون لبه و با حاشیه‌های نامنظم است. در واقع این آبنماها به نمونه های طبیعی چشمه‌ها و آبشارها بیشتر شباهت دارند و از همان مدلها هم الگو گرفته‌اند.

آبنماهای نامنظم معمولا بسته به نوع طراحی نیاز به فضای بیشتری دارند. بنابراین زمانی که تصمیم به ساخت آبنما در محوطه و باغ خود دارید به این موضوع هم توجه داشته باشید.

فراموش نکنید که قیمت خرید یا طراحی آبنما به صورت نامنظم بیشتر از آبنمای منظم است و نوع نازل‌هایی که در دو نوع هم به کار می‌رود با یکدیگر متفاوت است.

عکس مدلهای مختلف آبنمای رومیزی

نحوه انتخاب بهترین آبنما

هنگام انتخاب آبنما مهمترین نکته توجه به دکوراسیون و شرایط ساختمان است. آبنمایی که برای محوطه بیرونی انتخاب می‌شود تفاوت زیادی با آبنمای خانگی دارد. چرا که شرایط این دو فضا با یکدیگر متفاوت است. علاوه بر آن سبک دکوراسیون و محیط هم تاثیر بسیاری در زیبایی آبنما می‌گذارد. بنابراین انتخاب آبنمای منظم و نامنظم هم بستگی به همین موارد دارد و شما باید هنگام انتخاب بهترین مدل تمامی عوامل را در نظر بگیرید. علاوه بر این می‌توانید برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر از کارشناسان مجموعه سنگدانه هم کمک بگیرید تا در نهایت بهترین انتخاب را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *