مقالات

پمپ آبنما و راهنمای خرید و نصب آن

آشنایی با پمپ آبنما

پمپ آبنما برای تامین جریان آب به فواره‌ها و دستگاه‌هایی که هدف آن‌ها زیباتر کردن مناطق مسکونی، تجاری و صنعتی است، طراحی شده است. با توجه به اینکه پمپ آبنما، وظیفه انتقال آب را به آبنما دارد، به عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات آبنما به شمار می‌رود و نقش مهمی در عملکرد آبنما دارد. پمپ آبنما، در مدل‌های مختلف با ویژگی‌های متفاوتی ساخته می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از خرید پمپ، با انواع آن و نحوه‌ی عملکرد آن آشنایی داشته باشید تا بتوانید مناسب‌ترین پمپ را برای آبنمای خانگی، ویلایی و یا باغی خود تهیه کنید. ما در این مقاله تصمیم داریم مطالب مختلفی در مورد پمپ آبنما بیان کنیم که برخی از آن‌ها در برگیرنده موارد زیر است:

  • پمپ آبنما چیست؟
  • انواع پمپ آبنما بر چه اساسی دسته‌بندی می‌شود؟
  • نکات مهم هنگام خرید پمپ آبنما شامل چه مواردی است؟

پمپ آبنما چیست؟

پمپ آبنما، حیاتی‌ترین بخش آبنما است که برای پمپاژ آب به بالای سطح حوض آبنما طراحی شده است و با غلبه بر نیروی گرانش آب را در یک چرخه بسته به گردش در می‌آورد. پمپ آبنما که به پمپ کفکش هم معروف است، معمولاً از نوع پمپ‌های گریز از مرکز است و روش عملکرد آن به صورت پمپ‌های سانترفیوژی است. این نوع پمپ‌ها، آب را با استفاده از فشار ناشی از نیروی گریز از مرکز ایجاد شده توسط حرکت پروانه، به حرکت در می‌آورند و از طریق لوله پلاستیکی که به خروجی پمپ وصل است، آب را تا ارتفاع معینی به بالا می‌فرستند. سپس، آب به سطح برگشته و با جمع آوری اکسیژن هوادهی را فراهم می‌کند و به این ترتیب، عملکرد میکروبی را در تجزیه فاضلاب یا تامین اکسیژن برای ماهی‌ها در استخرها یا مخازن کشاورزی امکان پذیر می‌کند.

تشریح جزییات و ساختار پمپ آبنما

انواع پمپ آبنما بر چه اساسی دسته‌بندی می‌شود؟

انواع پمپ آبنما، را می‌توان بر اساس عوامل متعددی از جمله نحوه عملکرد، کاربرد، طریقه نصب و…. دسته بندی کرد. در ادامه توضیح مختصری در مورد هر یکی از این عوامل بیان می‌شود:

  1. نحوه کار پمپ آبنما

همه پمپ‌ها بر اساس اصل جابجایی دینامیک یا مثبت طراحی می‌شوند. پمپ‌های دینامیک و پمپ‌های گریز از مرکز از تکانه و سرعت سیال برای تولید فشار پمپ استفاده می‌کنند در حالی که پمپ‌های جابجایی مثبت از حفره‌های منبسط و منقبض برای حرکت سیالات استفاده می‌کنند. پمپ‌های دینامیک، جریان متغیری را تولید می‌کنند که برای تولید دبی‌های بالا مناسب هستند، در حالی که پمپ‌های جابجایی مثبت، جریان ثابتی را تولید می‌کنند که برای تولید فشارهای بالا مناسب هستند. لازم به ذکر است، پمپ‌های آبنما معمولاً از نوع پمپ‌های گریز از مرکز هستند.

  1. کاربرد پمپ آبنما

پمپ‌های آبنما بر اساس کاربردشان به دو زیرگروه تجاری و صنعتی تقسیم می‌شوند. پمپ‌های آبنمای تجاری عمدتاً برای اهداف تزئینی استفاده می‌شوند و در پیکربندی‌های مختلفی از جمله پمپ‌های داخلی و خارجی بکار می‌روند. پمپ‌های آبنمای تزئینی را می‌توان در آبنماهای رومیزی یا باغی نیز استفاده کرد، جایی که ماشین آلات آبنما به جای حوض یا استخر در یک مخزن یا چاهک در بالای زمین قرار دارند. پمپ‌های داخلی در آبنماهای داخلی کوچک و وسایل تزئینی استفاده می‌شوند. پمپ‌های خارجی که برای آبنماهای فضای باز استفاده می‌شوند، نسبت به پمپ‌های آبنمای داخلی می‌توانند آب بیشتری در ساعت پمپاژ کنند.

پمپ‌های آبنمای صنعتی برای هوادهی فاضلاب تولید شده از فرآیندهای تولید، تصفیه فاضلاب یا تصفیه آب برای مصارف شهری استفاده می‌شود. این نوع پمپ‌ها برای گردش آب راکد به منظور کاهش تجمع جلبک‌ها استفاده می‌شود.

  1. نحوه نصب پمپ آبنما

طریقه نصب پمپ آبنما به دو شیوه انجام می‌گیرد، در روش اول پمپ به صورت شناور در داخل آبنما نصب می‌شود و در روش دوم پمپ در خارج از آبنما نصب می‌شود. پمپ‌های شناور، رایج‌ترین نوع پمپ آبنما هستند که بسیار کارآمد هستند. این پمپ‌ها دارای موتور پمپ هستند و در مخزن آب یا منبع آب غوطه ور می‌شوند. بنابراین طریقه نصب پمپ آبنما خانگی که یکی از همین نمونه پمپ‌ها است، نسبت به پمپ‌های خارجی آسان‌تر است و معمولاً هزینه کمتری دارد.

پمپ‌هایی که خارج از آبنما نصب می‌شوند، برای نصب ممکن است به تنظیمات بیشتری نیاز داشته باشند. این نوع پمپ‌ها عموماً قوی‌تر هستند، عمر طولانی‌تری دارند و می‌‌توانند فواره‌های بزرگ‌تر را مدیریت کنند. پمپ‌های خارجی برای کنترل فشار برگشتی تقریباً مناسب‌تر هستند و تمیز کردن و تعمیر آنها راحت‌تر است.

عکس نصب آبنما

  1. مشخصات فنی پمپ آبنما

پمپ‌های آبنما را می‌توان با توجه به مشخصات اولیه‌ای چون دبی، ارتفاع، فشار، توان و قطر خروجی دسته‌بندی کرد. به طور مثال، قطر خروجی اندازه دبی یا خروجی اتصال پمپ است. قطر داخلی اندازه دهانه داخلی را توصیف می کند در حالی که قطر خارجی کل اندازه دهانه از جمله ضخامت لوله یا نازل را مشخص می‌کند.

یکی از مشخصات فنی پمپ آبنما که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، میزان ارتفاعی است که پمپ باید آب را به سمت بالا پمپاژ کند. هر چقدر ارتفاعی که آب باید به آن برسد، بالاتر باشد نیاز است که از پمپ‌های با هد بالاتر استفاده کنید. همچنین، پمپ‌های آب را می‌توان بر اساس میزان آبی که در ساعت پمپ می‌کنند طبقه‌بندی و رتبه‌بندی کرد. این مقدار بر حسب لیتر در ساعت (LPH) اندازه‌گیری می‌شود. برای هر نوع آبنما مهم است که تمام آب از طریق فواره به حوض بازگردانده شود. اگر آب در خارج از حوض شناور پاشیده شود، ممکن است فقط چند ساعت طول بکشد تا آب تمام شود و پمپ خشک شود. خشک شدن پمپ آبنما حتی برای چند دقیقه، ممکن است باعث آسیب رسیدن جدی به آن شود. به طور کلی در آبنما، میزان آبی که باید در هر ساعت پمپاژ شود، باید با یک دوم کل گنجایش مخزن پمپ معادل باشد.

با توجه به نکات بیان شده نوع پمپ آبنما با توجه به قدرت و ظرفیت پمپ به دو گروه پمپ آبنما خانگی، کوچک و رومیزی و گونه دیگر پمپ آبنما قوی تقسیم می‌شود. پمپ آبنما قوی دارای هدهای بالایی است که بیشتر برای آبنماهای باغی و ویلایی که به فشار آب زیادی نیاز دارند، کاربرد دارد. اما پمپ آبنماهای رومیزی دارای هدهای پایینی است. به طور نمونه، رایج ترین پمپ آبنما خانگی پمپ آبنما 2 متری، پمپ آبنما 3 متری و پمپ آبنما 5 متری است که به عنوان پمپ آکواریوم هم کاربرد دارند. پمپ آبنماهای کوچک سنگی مجموعه سنگدانه هم که یکی از جدیدترین مدل‌های آبنمای خانگی است از نوع پمپ آکواریومی است، به همین دلیل شما می‌توانید آن را به راحتی در هر جایی از منزل یا محل کار خود قرار دهید و از زیبایی آن لذت ببرید.

مشخصات فنی آبنما

  1. اندازه پمپ آبنما

پمپ آبنما در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شود که باید متناسب با نیازهای آبنما، مخزن یا حوضی باشد که در آن در حال سرویس دهی است. ابعاد پمپ باید به گونه‌ای باشد که به راحتی در مکان مورد نظر قرار بگیرد. همچنین اندازه پمپ باید به صورتی باشد که بتواند آب را در تمامی جهات بچرخاند. میزان چرخش مطلوب برای تامین هوادهی بسیار مهم است. یکی دیگر از موارد مهم در مورد اندازه پمپ این است که اندازه لوله‌ها باید متناسب با پمپ باشد، تا بتوانند جریان مناسب را ایجاد کنند.

انواع پمپ‌های مناسب برای آبنما

همانطور که در بالا بیان شد، انواع مختلف پمپ وجود دارد، که از نظر ابعاد و قدرت با یکدیگر تفاوت دارند. به همین خاطر، در ادامه چند نمونه پمپ که بیشتر در نصب آبنما استفاده می‌شوند، معرفی می‌شود:

پمپ‌های مگنتی: این نوع پمپ‌ها مصرف انرژی کمی نسبت به بقیه پمپ‌ها دارند و از نیروی الکترومغناطیس برای حرکت دادن آب استفاده می‌کنند.

Statuary پمپ: این نوع پمپ‌ها بیشتر در فواره‌های با ارتفاع کم کاربرد دارند. ارتفاع فواره این نوع پمپ‌ها کمتر از یک متر است.

پمپ زیر آبی: این نوع پمپ‌ها با سر و صدای کمی کار می‌کنند و به صورت مداوم و بدون داغ شوندگی در حال کار هستند.

پمپ برقی: این نوع پمپ‌ها دارای منبع تغذیه برقی هستند، که به صورت 24 ساعته در حال فعالیت هستند و هم در زیر آب و هم در خارج از آب نصب می‌شوند.

انواع پمپ های آبنما

نکات مهم هنگام خرید پمپ آبنما

خرید پمپ آبنما یک تصمیم بسیار مهم است. شاید در نگاه اول فکر کنید که خرید یک پمپ آبنما از فروشگاه تجهیزات آبنما کار آسانی است، اما باید بدانید که بهتر است قبل از خرید پمپ، مدتی را صرف تحقیق درباره این موضوع کنید که دقیقاً چه نوع پمپی با نیازهای شما مطابقت دارد. به همین خاطر در ادامه تعدادی از نکات مهم هنگام خرید پمپ آبنما بیان می شود.

  • اولین نکته‌ای که هنگام خرید آبنما باید در نظر بگیرید این است که آیا می‌خواهید پمپ شما با انرژی برق کارکند یا با انرژی خورشید. پمپ خورشیدی در طول روز آبنما را از طریق انرژی خورشیدی بکار می‌اندازد. برای استفاده، پمپ را در حوضچه آبنما خود قرار دهید، سیم را به پنل خورشیدی وصل کنید و پنل خورشیدی را در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. این پنل، انرژی خورشیدی را ذخیره نمی‌کند، بنابراین فواره تنها زمانی کار می‌کند که پانل در معرض نور مستقیم خورشید باشد.
  • پمپ‌ آبنما را به صورتی انتخاب کنید، که امکان تنظیم نرخ جریان و بهره‌وری انرژی را داشته باشد. تنظیم کننده جریان توسط کلیدی که بر روی پمپ است انجام می‌گیرد. تنظیم سرعت جریان این امکان را فراهم می‌کند که جریان آب و در نتیجه اثر پاشیدن آب به بیرون را کنترل کنید. این خصوصیت، به ویژه برای فواره‌های کوچک‌تر که به آب زیادی نیاز ندارند ضروری است.
  • هنگام انتخاب پمپ آبنما به اندازه آبنما، بودجه، تعداد دفعات استفاده از آن، قیمت، عملکرد و کارایی پمپ توجه داشته باشید.
  • با توجه به اینکه یکی از اهداف نصب آبنما رسیدن به آرامش است، سعی کنید پمپی انتخاب کنید که سر و صدای زیادی نداشته باشد. همچنین می‌توانید برای کم کردن صدای پمپ، یک جعبه عایق صدا برای پمپ آبنما تهیه کنید.
  • هنگام خرید پمپ آبنما از گارانتی آن مطمئن شوید. گارانتی به شما کمک می‌کند که از خرید خود اطمینان بیشتری پیدا کنید و در صورت معیوب بودن پمپ به شما این اجازه را می‌دهد که وجه را بازپرداخت یا جایگزین کنید.
  • در نهایت قبل از هرگونه خرید، با یک متخصص مشورت کنید تا مطمئن شوید پمپی که انتخاب می‌کنید با نوع آبنمای شما و سطح آب حوض شما سازگاری داشته باشد. از همه مهم‌تر، وقت خود را صرف انتخاب بهترین پمپ با توجه به نیاز خود کنید، چرا که پمپ با کیفیتی که سال‌ها دوام بیاورد ارزش سرمایه گذاری دارد.

عکس پمپ آبنما

قیمت پمپ آبنما

هنگام انتخاب پمپ آبنما، باید بتوانید یک پمپ مقرون به صرفه را بدون به خطر انداختن عملکرد پمپ تهیه کنید. پمپ‌های آبنما در اندازه‌ها، انواع و برندهای مختلف با قیمت‌های متفاوت تولید می‌شود. در زیر برخی از عواملی که بر قیمت پمپ آبنما رومیزی، قیمت پمپ آبنما کوچک و….  تاثیر گذار است، بیان شده است:

  1. برند: برند پمپ آبنما عاملی ضروری است که بر قیمت آن تاثیر گذار است. برخی از برندها به دلیل شهرت، کیفیت و عملکردشان گرانتر از بقیه هستند. برندی که برای مدت طولانی در بازار بوده و در تولید محصولات باکیفیت از شهرت خوبی برخوردار است، احتمالاً گران‌تر از یک برند جدید خواهد بود.
  1. اندازه پمپ: سایز پمپ آبنما نیز در قیمت آن موثر است. یک پمپ بزرگتر با دبی بالاتر گران‌تر از پمپ کوچک‌تر است. اندازه پمپ به اندازه فواره و حجم آبی که باید در گردش باشد بستگی دارد. بنابراین قیمت پمپ آبنما خانگی کوچک نسبت به قیمت پمپ آبنما باغی بیشتر است.
  1. نوع پمپ: پمپ‌های فواره‌ای انواع مختلفی دارند. به طور نمونه، پمپ های شناور به دلیل طراحی و ساخت پیچیده‌تر، قیمت بیشتری نسبت به پمپ‌های خارجی دارند.
  1. مواد: مواد به کار رفته در ساخت پمپ آبنما نیز بر قیمت آن تاثیر دارد. پمپ‌های ساخته شده از مواد باکیفیت مانند فولاد ضد زنگ یا برنج گران‌تر از پمپ‌های پلاستیکی هستند. مواد با کیفیت بالا دوام و طول عمر پمپ را تضمین می‌کند.
  1. ویژگی‌های اضافی: پمپ‌های فواره دارای ویژگی‌های اضافی مانند نرخ جریان قابل تنظیم، سر آبنما و چراغ‌های LED هستند. پمپ‌هایی با ویژگی‌های اضافی گران‌تر از پمپ‌های بدون آنها هستند. ویژگی‌های اضافی جذابیت زیبایی شناسی آبنما را افزایش داده و به هزینه آن می‌افزایند.

مشخصات ظاهری پمپ آبنما

نکات مهم برای تعمیر و نگهداری پمپ آبنما

برای اینکه پمپ‌های آبنما طول عمر بالا و کارایی خوبی داشته باشند، به نگهداری منظم و تعمیرات گاه به گاه نیاز دارند. در زیر چند نکته برای تعمیر و نگهداری  پمپ آبنما بیان شده است:

  1. تمیز کردن پمپ

تمیز کردن پمپ به طور منظم به حذف زباله‌ها و آلودگی‌هایی که ممکن است پمپ را مسدود کند کمک می‌کند و کارایی آن را کاهش می‌دهد. برای تمیز کردن پمپ، آن را خاموش کرده و از آبنما خارج کنید. پمپ را جدا کرده و پروانه و سایر قسمت‌ها را با برس نرم و آب تمیز کنید. پمپ را دوباره جمع کنید و تست کنید.

  1. تعویض پروانه پمپ

پروانه قسمتی از پمپ است که آب را به گردش در می‌آورد. ممکن است فرسوده شود و نیاز به تعویض داشته باشد. برای تعویض پروانه، پمپ را خاموش کرده و از آبنما خارج کنید. پمپ را جدا کرده و پروانه را بردارید. آن را با یک پمپ جدید جایگزین کنید و پمپ را دوباره سرهم کنید.

  1. بررسی منبع تغذیه پمپ

اگر پمپ کار نمی‌کند، منبع تغذیه را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که پمپ به برق وصل است و منبع تغذیه به درستی کار می‌کند. اگر منبع تغذیه معیوب است، با یک برقکار حرفه‌ای تماس بگیرید تا آن را تعمیر کند.

  1. هزینه‌های تعمیر

هزینه تعمیر پمپ آبنما به میزان آسیب و نوع تعمیر مورد نیاز بستگی دارد. تعمیرات جزئی مانند تمیز کردن و تعویض پروانه را می‌توان در خانه انجام داد که هزینه تعمیر را کاهش می‌دهد. تعمیرات عمده مانند تعویض موتور بهتر است توسط متخصص انجام شود که در نهایت باید برای آن هزینه پرداخت کنید.

خرید پمپ آبنما

برای خرید پمپ آبنما می‌توانید به مراکز خرید تجهیزات آبنما به صورت حضوری مراجعه کنید و پمپ مناسب با آبنمای خود را خریداری نمایید. یا اینکه برای خرید اینترنتی پمپ آبنما خانگی به وب سایت شرکت‌های ارایه دهنده لوازم آبنما سری بزنید و با توجه به مشخصات بیان شده ، خرید خود را به بهترین حالت ممکن انجام دهید.

  • مدلهای مختلف پمپ آبنما

ما در این مقاله سعی داشتیم شما را با پمپ آبنما و انواع آن آشنا کنیم. همانطور که بیان شد انتخاب صحیح پمپ آبنما یکی از موارد ضروری است که آبنمای شما به خوبی عمل کند و به زیبایی، محیط اطراف شما را دلنشین کند. بنابراین شما باید پس از بررسی نیازهای خود، بهترین پمپ آبنما را با مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید. در صورتی که تمایل داشته باشید آبنمای سنگی مجموعه سنگدانه که از روش‌های خلاقانه‌ای برای زیبایی هر چه بیشتر آبنما چون قرار دادن مکانی برای کاشت گیاهان استفاده کرده است را تهیه کنید، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

1 دیدگاه در “پمپ آبنما و راهنمای خرید و نصب آن

  1. سمیره سرخاب گفت:

    تشکر .بسیار عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *