مقالات

راهنمایی و معرفی انواع مدل آبنمای حیاط

تصاویر آبنما داخل حیاط

فهرست مطالب

آبنمای حیاط، یکی از بهترین وسایلی است که به وسیله‌ی آن می‎توانید طبیعت را در حیاط خانه خود مهمان کنید. این نوع آبنما، حال و هوای حیاط و فضای باز محیط را سرشار از حس آرامش و زیبایی می‎کند و یک افزودنی عالی برای هر منظره‎ای است. با توجه به اینکه آبنما حیاطی از انواع مختلف متریال و در اندازه‌ها، سبک‌ها و مدل‌های متنوعی از جمله دیواری، آبشاری و… طراحی و ساخته می‌شود، شما می‌توانید از آن‌ها برای تزئین هر نوع سبک دکوراسیون و اندازه‌ای از حیاط منزل یا محیط کار خود استفاده کنید. اگر می‌خواهید، به راحتی دریابید که چه سبک، اندازه و طرحی از آبنما در چشم انداز حیاط شما تاثیرگذارتر است ، با ما همراه شوید.

آبنمای حیاط چیست؟

طرح آبنمای برای حیاط

آبنما حیاطی در واقع نوعی آبنما خانگی است که در حیاط، پاسیو و یا حیاط خلوت منزل یا محیط کار نصب می‌شود و با پرتاب جریان آب به سمت بالا باعث زیبایی آن مکان می‌شود. به طور معمول آبنما حیاطی باید با اندازه و ویژگی‌های حیاط شما سازگاری داشته باشد. در ادامه تعدادی از این نوع آبنماها معرفی می‌شود.

انواع آبنمای حیاط بر اساس مدل طراحی

در این بخش انواع مدل‌های آبنما که در حیاط طراحی و ساخته می‌شود را معرفی می‌کنیم. بدون شک، شما یک یا چند نمونه از آن‌ها را برای آبنما حیاط خود انتخاب خواهید کرد.

انواع مدل آبنما برای حیاط

  • آبنمای حیاطی فواره‌ای
  • آبنمای حیاطی دیواری
  • آبنمای حیاطی طبقه‌ای
  • آبنمای حیاطی بدون حوض
  • آبنمای حیاطی بارانی

در ادامه توضیح مختصری برای هر یک بیان می‌شود.

آبنما حیاط فواره‌ای

در این مدل، آب مطابق با نوع نازل انتخابی، به صورت فواره‎ای از حوضچه به سمت بالا خارج می‌شود و دوباره به حوضچه برمی‌گردد. به طور مثال می‎توان نازل را به صورتی انتخاب کرد که آب را به صورت حبابی یا حلقه‌ای در هوا پخش کند. همچنین برای طراحی این نوع آبنما، از مجسمه‌های تزئینی نیز استفاده می‎شود. مجسمه‎ها جذابیت بیشتری به آبنمای حیاطی فواره‎ای می‎دهند.

عکس مدلهای آبنمای حیاط

آبنمای دیواری حیاط، کم جا و زیبا

آبنمای حیاطی دیواری، نوعی آبنمای دیواری است که در دیوار حیاط نصب می‌شود. نصب آبنمای داخل حیاط دیواری به دو صورت توکار و روکار انجام می‌شود. در روش اول سیستم آبنما به صورت توکار در داخل دیوار تعبیه می شود و در روش دوم سیستم آن بر روی دیوار با ظاهری زیبا و مدرن قرار داده می‌شود. روند عملکرد آبنمای حیاط خانه دیواری ساده و کارآمد است. آب از پایین چشمه به سمت بالا پمپ شده و بعد از آن از بالا خارج می‎شود، بدین صورت جریان مداوم آب ایجاد می‎شود.

تصویر مدلهای آبنمای حیاطی

یکی از برتری‌های این نوع نسبت به بقیه آبنماها این است که فضای کمتری را اشغال می‌کند. بنابراین در صورتی که قصد دارید آبنما حیاطی خود را در حیاط خلوت، پاسیو و یا تراس نصب کنید این مدل بهترین گزینه خواهد بود. یکی دیگر از از ویژگی‌های آن این است که چون در گوشه ای از حیاط نصب می‌شود فرزند شما یا حیوان خانگی‌تان به راحتی به آن دسترسی ندارد و آن‎ها را خطری تهدید نمی‌کند.

آبنما حیاطی طبقه‌ای، در مدلهای مختلف

آبنما حیاطی طبقه‌ای از چند طبقه یا حوض ساخته شده است که ابعاد این حوض‌ها متغیر است و در ارتفاع و فاصله یکسانی از همدیگر قرار گرفته‌اند. هر چقدر فاصله بین طبقات بیشتر باشد صدای آب، جذاب‎تر و دلنشین‎تر به گوش خواهد رسید. در این مدل ،یک پمپ پنهان در حوضچه آب را به گردش در می‎آورد و آن را از طریق لوله به بالا می‎فرستد. در نهایت آب به صورت متوالی از بالاترین طبقه به پایین‎ترین طبقه سرازیر می‎شود.

تصویر مدل آبنماهای حیاطی طبقه ای

آبنما حیاطی بدون حوض، بهترین مدل آبنما برای حیاط کوچک

آبنما حیاطی بدون حوض یک آبنما کاملاً تزئینی است، که منظره و صدای شگفت انگیز آب جاری را در حیاط منزل شما بدون داشتن حوض فراهم می‌کند. به عبارتی حوض و منبع آب این مدل آبنما برای حیاط در زیر زمین نصب می‌شود. فواره‌های بدون حوض دارای انواع مختلفی از جمله فواره‌های بازالتی، کوزه‌های حباب‌دار و کاسه‌های سرریز است. در این مدل دیگر نیازی نیست که حوض آبنما را از برگها و مواد اضافه‎ای که درون حوض به صورت معمول ریخته می‎شود پاکسازی کنید. همچنین آبنمای حیاط بدون حوض، یک گزینه عالی برای آبنمای حیاط کوچک است.

عکس مدل آبنمای حیاطی بدون حوض

آبنما حیاطی سنگی رومیزی، مدل آبنما و حوض کوچک برای حیاط خلوت و پاسیو

آبنمای رومیزی سنگی

آبنمای حیاط بارانی، مناسب برای حیاط‌های بزرگ

در آبنما حیاطی بارانی، آب از نازل‎های بالایی مانند بارش باران به پایین می‎ریزد. به عبارتی این نوع آبنماها صدا و ریزش باران را تقلید می‎کنند و نسبت به بقیه از طراحی ساده‌‎تری برخوردار هستند. لازم به ذکر است با بکارگیری نازل‎ها به تعداد کافی، می‎توان صفحه آب بسیار ضخیمی ایجاد کرد که در نهایت صدای ریزش دلنشین‌تری را داشته باشیم.

عکس مدلهای آبنمای حیاطی بارانی

انواع آبنمای حیاطی بر اساس مواد بکار رفته در ساخت

متداول‌ترین مواد برای ساخت آبنماحیاطی سنگ، فایبرگلاس، سرامیک و فلز است. هر یک از این مواد باعث می‌شوند که فواره شما ویژگی‎ها و کارآیی‎های متفاوتی داشته باشند، که شما می‎توانید هر کدام که با محیط و علاقه‌ی شما سازگاری بیشتری دارد را انتخاب کنید. انواع آبنما حیاطی بر اساس متریال ساخت آن به دسته‎های زیر تقسیم می‎شود:

  1. آبنمای حیاط با سنگ ریخته‌گری
  2. آبنمای حیاطی سنگ گرانیت
  3. آبنمای حیاطی با فایبرگلاس
  4. آبنمای حیاط سرامیکی
  5. آبنما حیاطی فلزی

آبنما حیاط سنگ ریخته‌گری

سنگ ریخته‌گری ماده‌ای شبیه بتون است که از ترکیب سیمان، آهک، رنگدانه‌ها و سنگ‌های خرد شده درست شده است و می‎توان با آن آبنما حیاطی را در طرح‎های مختلف بدون نیاز به تراشکاری، قالب ریزی و ایجاد کرد. این نوع آبنما، به دلیل دوام و اصالت بسیار مورد علاقه است و با این که ظاهر و بافت مشابهی با فواره‌های تراشیده شده از سنگ واقعی دارد از آن‌ها سبک‌تر است. لازم به ذکر است برای ایجاد طرح بر روی سنگ، از رنگ استفاده می‌شود.

مدل آبنمای حیاطی سنگی ریخته‌گری

آبنما حیاط گرانیتی

با توجه به اینکه طول عمر گرانیت بالا است و سنگی بسیار بادوام است یکی از بهترین سنگ‌ها برای ساخت آبنما حیاطی است. با استفاده از این سنگ می‌توانید هر طرحی را با رنگ‌های مختلف بر روی آبنما خود پیاده سازی کنید. در صورتی که آبنما حیاطی شما از نوع آبنمای سنگی گرانیت باشد، دیگر نیاز نیست نگران این موضوع باشید که آبنما شما در فصل زمستان دچار ترک شود و یا آسیب ببیند. به عبارتی فواره‎های گرانیتی با خصوصیات آب و هوایی هر فصلی سازگاری دارند. بنابراین این فواره‌ها افزودنی فوق العاده‎ای برای حیاط منزل شما خواهند بود. در زیر نمونه‌هایی از آبنما سنگی کوچک از جنس سنگ گرانیت را مشاهده می‌کنید.

عکس مدل آبنمای سنگ گرانیت

از جمله خصوصیات سنگ گرانیت می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به اندازه کافی سخت و بادوام است و توانایی تحمل وزن زیادی را دارد.
  • در برابر سایش مقاوم است.
  • در برابر حرارت، ضربه و خش پایدار است.
  • مراقبت و نگهداری از آن راحت است.

آبنما حیاطی فایبرگلاس

یکی از محبوب‌ترین مواد برای ساخت آبنما حیاطی فایبر گلاس است. فایبر گلاس نوعی پلاستیک است که در عین سبک وزن بودن نسبت به بسیاری از مواد دیگر قوی‎تر و بادوام‎تر است. همچنین فایبرگلاس به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی برای استفاده در محیط‎های باز مانند حیاط ایده آل است. این نوع آبنما نسبت به اشعه ماوراء بنفش هم آسیب پذیری کمی دارد، بنابراین ظاهر آن در طول زمان دچار تغییر نمی‎شود.

عکس مدل آبنمای حیاطی فایبرگلاس

آبنمای حیاطی سرامیکی

آبنماحیاطی سرامیکی یک مکمل محبوب و شیک برای حیاط منزل شماست. این آبنماها در اشکال، اندازه‎ها و طرح‎های متنوعی از جمله سفال‎های زیبا ساخته می‎شوند که می‎توان از آن‎ها هم در داخل و هم در فضای باز استفاده کرد. آن‎ها به طور معمول کوچک‎تر از فواره‎های ساخته شده از جنس سنگ یا فایبرگلاس هستند، به همین خاطر برای حیاط‎ها و پاسیوهای کوچک بسیار مناسب هستند. اگر به دنبال یک آبنما هستید که نگهداری آن آسان و بسیار بادوام باشد، آبنمای سرامیکی انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. آبنماهای سرامیکی در فضای حیاط نه تنها با نمای بیرونی براقشان بسیار زیبا هستند، بلکه در برابر شرایط آب و هوایی سخت بادوام هستند و محافظت بسیار خوبی در برابر خط و خش دارند.

عکس مدل آبنمای حیاطی سرامیکی

آبنمای حیاط فلزی، مدل آبنما کوچک برای حیاط

فواره ای فلزی ظاهری متمایز و کلاسیک دارند و اغلب بسیار سنگین هستند. آن‎ها معمولاً با مجسمه هایی که به شکل انسان یا حیوانات است به صورت دست ساز تزئین می شوند. فلزات معروفی که برای ساخت آبنما حیاط بکار برده می‌شوند شامل برنز، مس، فولاد و آلومینیوم است. با گذشت زمان، فواره‌های برنزی و مسی روکش سبزی پیدا می‌کنند، در حالی که فواره‌های فولادی ضد زنگ، روکش فلزی براق خود را همواره حفظ می‌کنند.

عکس مدل آبنمای حیاطی فلزی

بهترین مکان قراردادن آبنما در حیاط

بهتر است قبل از انتخاب آبنما حیاطی، مکانی را برای آن انتخاب کنید. به این ترتیب می‌دانید چه مقدار فضا در دسترس است و چه نوع و سبکی از آبنما به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد. انتخاب یک فواره با در نظر گرفتن یک منطقه خاص از حیاط شما باعث ایجاد حسی منسجم و طبیعی می‌شود که گویی این فواره از اول متعلق به آنجا بوده است. در غیر این صورت، ممکن است در نهایت با یک فواره روبرو شوید که اصلاً جلوه زیبایی ندارد. به طور مثال اگر حیاط شما طراحی رسمی دارد، باید فواره را در مکانی مرکزی قرار دهید که بتواند به عنوان یک نقطه کانونی عمل کند. در این حالت، فواره‌ها اغلب در تقاطع دو مسیر قرار می‌گیرند.

نکات دیگری که هنگام تصمیم‌گیری در مورد بهترین مکان برای آبنما در اینجا آبنمای حیاط باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • مکانی که به بهترین نحو بتواند سر و صدای خیابان را بپوشاند.
  • مکانی که بهترین موسیقی آبی را برای پاسیو و حیاط شما فراهم کند.
  • مکانی که به بهترین وجه از داخل و خارج خانه دید داشته باشد.
  • مکانی که نزدیک به منبع برق برای راه اندازی پمپ باشد.
  • انتخاب نقطه‌ای که از هر گونه درخت یا گیاه دیگری که ممکن است برگ یا شاخه در آن بیفتد دور باشد.
  • مکانی که ایمنی کافی برای کودکان و حیوانات خانگی داشته باشد.

نحوه طراحی و ساخت آبنما در حیاط منزل

قبل از طراحی آبنما برای حیاط منزل بهتر است مدلهای مختلف آبنماهای حیاطی را دیده باشید تا بتوانید با توجه به شرایط حیاط منزل خود بهترین مدل را انتخاب کنید. بعد از آن گزینه های مختلفی پیش روی شما قرار دارد. هم می‌توانید از آبنماهای آماده و پیش ساخته انتخاب کنید و اقدام به نصب آن در حیاط منزل خود کنید. هم اینکه سفارش طراحی آبنمای موردنظر خود را به تولیدکنندگان آبنما بدهید. علاوه بر این راه هایی برای ساخت آبنما در حیاط منزل توسط خودتان و با استفاده از مصالح موجود در هر خانه ای هم وجود دارد که بیان آنها در حوصله این محتوا نمی گنجد. 

در نهایت آبنمای حیاطی، دکوراسیون حیاط شما را به بهترین شکل ممکن تزیین می کند. بنابراین هنگام خرید حتما به مدل های مختلف آن توجه داشته باشید، تا بتوانید آبنمایی را انتخاب کنید که با محیط و نیازهای شما هماهنگی بیشتری داشته باشد. به طور کلی آبنماهای خانگی گزینه های مناسبی برای تزیین دکوراسیون منزل هست که برخی از نمونه های آنها آبنماهای رومیزی سنگی مجموعه سنگدانه است. به منظور مشاهده نمونه محصولات و استعلام قیمت می‌توانید به محصولات مراجعه کنید و با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *