مقالات

معرفی کامل انواع جاشمعی و جاشمعی سنگی

شمع سنگی و انواع جاشمعی

فهرست مطالب

انواع جاشمعی در مدلها و طرح‌های مختلف امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. از این رو هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع هنری و دستی هم توجه بسیاری به ساخت جاشمعی‌های جدید و زیبا دارند. اما این تنوع با وجود اینکه مدل‌های بیشتری را برای انتخاب پیش‌روی شما قرار می‌دهد، انتخاب را هم کمی سخت‌تر می‌کند. زیرا انتخاب بهترین گزینه از میان محصولات متنوع و زیبا سخت است. اما در صورتی که قبل از خرید، شناخت مختصری نسبت به انواع جاشمعی و ویژگی‌های هر کدام داشته باشید،‌ گستره انتخاب شما محدودتر خواهد شد. به خاطر همین اگر تا آخر این محتوا را مطالعه کنید، می‌توانید تا حدودی با انواع جاشمعی موجود در بازار و مشخصات آنها آشنا شوید. بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

منظور از جاشمعی چیست؟

استفاده از شمع در گذشته تنها برای روشنایی بود. اما امروزه و به مرور زمان و با پیشرفت صنایع هنری و دکوری از شمع بیشتر به منظور زیباسازی فضا استفاده می‌شود. به خاطر همین علاوه بر تنوع بالایی که در ساخت خود شمع‌ها وجود دارد، محصولات مختلفی هم تحت عنوان جاشمعی طراحی و ساخته شده که زیبایی شمع را دو چندان می‌کند. در واقع قدیمی‌ترین نوع جاشمعی، شمعدان است که هنوز هم تحت عنوان آینه و شمعدان در بازار وجود دارد. اما به مرور زمان شمعدان ها به تنهایی و در مدل های مختلف به بازار عرضه شده‌اند. تا امروزه که شما علاوه بر مدلهای متنوع و بسیار شمعدان، محصولات مختلفی هم با نام جاشمعی می‌بینید. به این ترتیب منظور از جاشمعی همان شمعدان با شکل و طرح متفاوت است. حال جاشمعی از مواد مختلفی به صورت دستی و یا ماشینی قابل طراحی و ساختن است. به طوری که تعداد بسیاری از انواع جاشمعی موجود در بازار، هنر دست هنرمندان با سیلقه‌‌ است.

مدلهای مختلف جاشمعی چگونه است؟

مهم‌ترین دسته‌بندی که برای انواع جاشمعی می‌توانیم بیان کنیم دسته‌بندی براساس جنس آنها است. لذا بر این اساس انواع جاشمعی عبارت است از موارد زیر که هر کدام خود دارای مدلها و انواع مختلفی است.:

  1. جاشمعی سنگی
  2. جاشمعی چوبی
  3. جاشمعی سرامیکی
  4. جاشمعی بتنی
  5. جاشمعی کریستالی
  6. و جاشمعی طرح سنگ
انواع مدلهای شمع

جاشمعی سنگی

سنگ‌ها کاربرد فراوانی در صنایع مختلف علی‌الخصوص صنعت ساخت و ساز دارند. اما به علت محدود بودن ذخایر طبیعی استخراج سنگ، به تازگی نوع مصنوعی آن هم در کارخانجات تولید می‌شود. حال سنگ‌های طبیعی انواع مختلفی دارند و هر کدام مناسب استفاده در قسمتی از ساختمان است. اما یکی دیگر از کاربردهای سنگ‌های طبیعی در تزیینات سنگی و لوازم دکوراتیو است. جاشمعی و یا شمعدان سنگی هم یکی از انواع تزیینات سنگی است. از آنجا که سنگ‌ها از مقاومت خوبی در برابر ضربه و سایش برخوردارند، جاشمعی‌های ساخته شده از سنگهای طبیعی از ماندگاری و طول عمر بالایی برخوردارند. اما آیا جاشمعی سنگی از چه نوع سنگی معمولا ساخته می‌شود؟ اگر مدلهای مختلف جاشمعی سنگی را در فروشگاه‌های صنایع هنری و یا تزیینات سنگی دیده باشید، در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف سفید، مشکی و …است. به این ترتیب انواع جاشمعی سنگی خود شامل انواع زیر است:

  1. جاشمعی سنگ مرمریت
  2. جاشمعی سنگ مرمر
  3. جاشمعی سنگ چینی
  4. و جاشمعی سنگ رودخانه‌ای(یا جاشمعی قلوه سنگ رودخانه‌ای)

جاشمعی سنگ مرمریت: سنگ مرمریت یکی از زیباترین و متنوع‌ترین سنگ‌های طبیعی است که در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی از معادن استخراج می‌شود. به خاطر همین تنوع رنگ، معمولا در برخی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها از خرده سنگ‌ها و پرتی سنگ‌ها محصولات مختلفی مانند ظروف سنگی از جمله شمعدان و یا جاشمعی می‌سازند. این سنگ به علت ساب‌پذیری و صیقل‌پذیری بالایی که دارد جلوه زیبایی به شمع خواهد داد. همچنین این سنگ تراش پذیر بوده و در واقع هنگام تراش شکستگی کمتر دارد و شکل‌های مختلفی روی آن می‌توان پیاده کرد.

جاشمعی سنگ چینی: سنگ کریستال یا همان سنگ چینی یکی از سفیدترین سنگ‌های طبیعی است. البته در تمهای دیگری چون مشکی هم وجود دارد اما اغلب آنها سفید هستند. حال ساخت جاشمعی سنگی با استفاده از این سنگ بسیار زیبا و جذاب است. مقاومت و سختی این سنگ بین سنگ مرمریت و گرانیت است. نه به سختی سنگ گرانیت و نه مانند مرمریت. رگه‌ها زیبای این سنگ باعث جذابتر شدن جاشمعی می‌شود.

جاشمعی سنگ مرمر: سنگ مرمر هم که گل سرسبد سنگ‌های طبیعی از نظر زیبایی است. هیچ سنگی از نظر زیبایی و جذابیت به پای سنگ مرمر نمی‌رسد. به خاطر همین بهترین گزینه برای ساخت مصنوعات و تزیینات سنگی به شمار می‌رود. همچنین این سنگ به خاطر قابلیت منحصربفردی که دارد یعنی قابلیت عبور نور در قالب جاشمعی با نور آتش، فضای بسیار جذاب و شگفت انگیزی ایجاد خواهد کرد.

سنگ گرانیت هم که یکی از سخت‌ترین سنگ‌های ساختمانی است که معمولا برای کف پله، کف محوطه و حتی داخل ساختمان، نمای ساختمان و…استفاده می‌شود. علاوه بر این صیقل‌پذیری بالایی هم دارد. اما به علت مقاومت و سختی بالا، تراش‌ آن کمی سخت‌تر از سنگ‌های دیگری چون مرمریت و مرمر است. به خاطر همین گزینه مناسبی برای ساخت تزیینات سنگی نیست.

جاشمعی سنگ‌های رودخانه‌ای: امروزه استفاده از سنگ‌های رودخانه‌ای هم، برای ساخت انواع تزیینات سنگی رونق بیشتری پیدا کرده است که جاشمعی نیز یکی از آنهاست. تفاوت این نوع جاشمعی با دیگر انواع آن این است که سنگ‌های رودخانه‌ای به همان شکل طبیعی به صورت جاشمعی به کار می‌روند. البته لازم به ذکر است که نوعی شمع سنگی از سنگ رودخانه‌ای هم وجود دارد که محصولی جدید و متفاوت از انواع جاشمعی است. این محصول در واقع شمع سنگی نام دارد ایده‌ای خلاقانه از اهل هنر است. مهم‌ترین ویژگی شمع سنگی دائمی و ابدی بودن آن است که در کنار ظاهر زیبا و بی نظیر سنگ‌های رودخانه‌ای در میان تمام محصولات سنگی با استقبال بالایی روبرو شده است. تصویر چند مدل از این شمع سنگی را در زیر مشاهده می‌کنید. دیگر انواع جاشمعی مانند جاشمعی چوبی، بتنی، سرامیکی و…هم دارای تنوع بالایی از نظر مدل و نوع طراحی‌اند.

انواع شمع سنگی

جاشمعی را در چه مکانهایی می‌توان قرار داد؟

همانطور که گفتیم جاشمعی در واقع به عنوان یکی از اکسسوری‌ها و لوازم دکوری منزل به شمار می‌رود. بنابراین با توجه به سلیقه افراد در قسمتهای مختلف می‌تواند قرار داده شود. اما به عنوان ایده از جمله قسمتهایی که با جاشمعی زیباتر خواهد شد عبارتند از:

  • روی شومینه
  • میز کنسول
  • میزناهارخوری
  • بوفه
  • میز مطالعه

علاوه بر این از آنجا که شمع در مدیتیشن و فنگ‌شویی نقش مهمی دارد، جاشمعی به این منظور هم کاربرد دارد.  

با توجه به مطالب بالا یکی از بهترین انواع جاشمعی، نوع سنگی آن است که تنوع بالایی هم دارد به حدی که شما می‌توانید حتی شمع ساخته شده از خود سنگ طبیعی را خریداری کنید. این شمع‌ها همانطور که بیان شد از سنگ‌های رودخانه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند و دائمی بوده و زیبایی بی‌نظیری دارند. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر راجع به این شمع‌ها می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا در کمترین زمان ممکن شما را یاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *