مقالات

مراحل ساخت شمع از سنگ‌‌ رودخانه‌ای

انواع شمع سنگی

فهرست مطالب

بدون شک زیبایی و ظرافتی که در ساختار سنگ‌های طبیعی وجود دارد، قابل مقایسه با هیچ‌یک از انواع مصنوعی آن نیست. چرا که در سنگ‌های طبیعی، طبیعت خالق این همه زیبایی است که در طول زمان  و طی فرآیندهای گوناگونی به این شکل درآمده است. به خاطر همین  چند مدتی است که هنرمندان، عشق و هنر خود را با طبیعت آمیخته و محصولاتی را تولید می‌کنند که زیبایی این محصولات طبیعی را دوچندان کرده است. شمع سنگی نیز یکی از همین تزیینات سنگی است. شاید پیش از این شما شمعدان سنگی، جاوارمری سنگی، جاشمعی سنگی و…را در بازار دیده باشید،‌ اما شعله‌ای که از دل خود سنگ بیرون آید و سطح سنگ را روشن کند کجا و آن کجا. بله منظور از شمع سنگی جاوارمری و یا شمعدان سنگی نیست، بلکه شمعی تماما سنگی است. برخی از انواع این شمع‌های سنگی را در زیر می‌بینید؛ اینها تنها چند مدل از تنوع بالای شمعهای سنگی است. اما شاید برای شما این سوال پیش بیاد که چگونه سنگی که مظهر سختی است می‌تواند به شمعی زیبا و شگفت‌انگیز تبدیل شود؟ پاسخ کامل این پرسش را از زبان هنرمندان مجموعه سنگدانه از دست ندهید.

شمعع سنگی طبیعی

شمعهای سنگی از چه سنگی طراحی و ساخته می‌شوند؟

قبل از هر چیز لازم است که مختصری راجع به جنس سنگ این شمعهای سنگی بدانیم. شمعهای سنگی ساخته شده از سنگ‌های رودخانه‌ای که طی مراحل مختلفی که در ادامه بیان می‌کنیم از بستر رودخانه جمع‌آوری می‌شوند. این سنگ‌ها در بستر رودخانه‌ها و با جریان آب جابه‌جا شده و در مسیر به علت برخورد با یکدیگر سطح آنها صیقل خورده و گوشه‌ها و لبه‌های تیزشان ساییده شده و گرد می‌شوند. این سنگ‌ها در رنگ‌ها و شکل‌ها مختلفی وجود دارند و هیچ دو سنگی را نمی‌توانید پیدا کنید که کاملا مشابه هم باشند. البته از نظر رنگ‌بندی این سنگ‌ها به سه دسته زیر:

  1. سنگ‌های رنگی
  2. سنگ‌های سفید
  3. و سنگ‌های طوسی

تقسیم شده‌اند. سنگ‌های رنگی از بستر رودخانه‌های شمالی، سنگ‌های سفید از بستر رودخانه‌های جنوبی و سنگ‌های خاکستری و طوسی از بستر رودخانه‌های مرکزی استخراج میشوند. البته جمع‌آوری سنگ‌های رودخانه‌ای از بستر هر رودخانه‌ای غیرمجاز است و ممکن است باعث آسیب به محیط زیست شود. به خاطر همین این سنگ‌ها تنها از بستر رودخانه‌های مجاز جمع‌آوری می‌شود.

این سنگ‌ها علاوه بر تنوع بالا مزایای بسیار دیگری هم دارند که برخی از آنها به شرح زیر است:

  1. این سنگ‌ها به طور کلی بسیار مقاوم بوده و همچنین در برابر نورخورشید تغییر رنگ نمی‌دهند. در صورتی که برخی از سنگ‌های معدنی مانند مرمریت در صورتی که در برابر نور آفتاب نصب شود، به مرور زمان تغییر رنگ داده و زیبایی خود را از دست می‌دهد.
  2. مقاومت و استحکام بالا
  3. صیقلی بودن سطح آن

به علت محدود بودن تعداد رودخانه‌های مجاز برای برداشت سنگ، سنگ‌ها و یا قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای دیگری هم وجود دارد که در کارخانه‌ها و از برش و فرآوری لاشه سنگ‌های معدنی به وجود می‌آیند. تفاوت این سنگ‌ها با سنگ‌های بستر رودخانه‌ها طرح و رنگ و سایزهای یکسان آنها است. از این سنگ‌ها معمولا برای ساخت آبنما، سنگریزه و…استفاده می‌شود. اما ساخت صنایع دستی و تزیینی چون شمع سنگی یا گلدان سنگی از سنگ‌های رودخانه‌ای بستر رودخانه بسیار متفاوت‌تر است.

مراحل جمع‌آوری سنگ‌های رودخانه‌ای

همانطور که گفتیم این شمع‌های سنگی تنها نمونه شمع‌های ساخته شده از سنگ‌های رودخانه‌ای است. اما سنگ به کار رفته برای ساخت این شمع باید دارای برخی ویژگی‌هایی باشد که از جمله آنها موارد زیر است:

  1. سطح اتکای مناسب
  2. فرم و شکل خوب
  3. ابعاد مناسب
  4. سلامت سنگ از این نظر که ترک و شکستگی نداشته باشد
  5. زیبایی بصری کافی

بنابراین پس از برداشت سنگ از بستر رودخانه، بررسی‌های لازم به منظور انتخاب سنگ مناسب براساس معیارهای بالا انجام می‌شود. در نهایت سنگ‌های انتخابی به کارخانه برای انجام فرآوری‌های لازم منتقل می‌شود. البته فراموش نکنید همانطور که بیان شد از این سنگ‌های برای ساخت گلدان‌های زیبای سنگی هم استفاده می‌شود.

مراحل ساخت شمع سنگی

سنگ‌ها پس از برداشت از بستر رودخانه به کارخانه منتقل می‌شوند. در این مرحله در ابتدا تمامی سنگ‌ها یک دور شسته می‌شوند تا به زیبایی و رنگ‌ آنها مورد تایید واقع شود. پس از آن بسته به ابعاد و فرم سنگ در صورتی که برای شمع انتخاب شوند، برای تراش توسط دستگاه آماده می‌شوند. البته با توجه به ابعاد کوچکی که این سنگ‌ها دارند مراحل تراش به آرامی انجام می‌شود تا شکسته نشوند. با این وجود باز هم تعداد بسیاری از آنها شکسته و خرد می‌شود. به همین خاطر فرآیند تولید این شمع‌ها بسیار سخت و زمانبر است. پس از این مرحله نوبت به ایجاد حفره جهت تعبیه سوخت می‌رسد که قابل شارژ و دائمی است.

ویژگی‌های شمع سنگی رودخانه‌ای

با توجه به مطالبی که تاکنون راجع به ساخت شمع سنگی بیان کردیم، ویژگی‌های شمع سنگی به قرار زیر است:

  1. مقاوم و مستحکم
  2. صیقلی و جذاب
  3. متنوع و تکرارناپذیر
  4. ساختار متفاوت در هر سنگ
  5. دائمی و قابل شارژ

این شمع‌های سنگی علاوه بر استفاده به منظور زیبایی و تزیینی، از نظر فنگ‌شویی و مبحث انرژی درمانی نیز نقش پرکاربردی دارد.

تفاوت شمع سنگی با جاوارمری سنگی

شمع‌های سنگی مجموعه سنگدانه، نمونه ای بی نظیر از سنگ‌های رودخانه‌ای

سنگدانه اولین مجموعه‌ای است که دست به ساخت و طراحی شمع‌های سنگی زده است که علاوه بر کیفیت و مقاومت بالای سنگ‌ها دائمی و قابل شارژ هم هست و ماندگاری و طول عمر بالایی دارد. اما با توجه به فرآیند سخت و زمانبر تولید آن و همچنین تنوع بالایی که در طرح و رنگ سنگ‌ها وجود دارد، برای ثبت سفارش و خرید شمع سنگی لازم است که سفارش خود را در سایت ثبت کنید تا همکاران ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس گرفته و تمامی اطلاعات موردنیاز را از شما دریافت کنند.

1 دیدگاه در “مراحل ساخت شمع از سنگ‌‌ رودخانه‌ای

  1. نوشین گفت:

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *