مقالات

سنگ‌ رودخانه‌ای چیست و چه کاربردی دارد؟

سنگ‌های رودخانه ای در بستر رودخانه

فهرست مطالب

سنگ رودخانه‌ای هم یکی از انواع سنگ‌های طبیعی پرکاربرد است که طی فرآیندهای مختلفی به صورت طبیعی بوجود آمده است. امروزه با توجه به روی کارآمدن روش‌های جدید برای طراحی ساختمان‌ها و استقبال بالای تزیینات سنگی، این نوع سنگ هم طرفداران بسیاری پیدا کرده است. به طوری که از این سنگ در نمای ویلاها، در گابیون، کفسازی محوطه و حتی ساخت محصولات دکوری و تزیینی هم استفاده می‌شود. شاید تاکنون نمونه‌های استفاده از این سنگ‌ها را در نما و یا کفسازی دیده باشید اما احتمالا تاکنون محصولات تزیینی زیبایی که با استفاده از این سنگ‌ها می‌توان ساخت را ندیده‌اید. لذا شما در این محتوا می‌توانید اطلاعات کاملی راجع به سنگ‌های رودخانه‌ای از نحوه تشکیل آنها گرفته تا کاربرد و خواصشان بدست آورید و از این به بعد با دید دیگری به این سنگ‌ها نگاه کنید.

سنگ-های-رودخانه-ای

سنگ رودخانه‌ای چیست؟

سنگ‌های رودخانه‌ای که در زبان لاتین pebble نام دارند، در اصل به سنگ‌های موجود در بستر رودخانه‌ها از جمله رودخانه‌های کم عمق گفته می‌شود. در واقع این سنگ‌ها طی عوامل طبیعی مختلفی چون ریزش باران و یا فرسایش کوه به سمت رودخانه سرازیر می‌شوند و با برخورد مداوم آب و همچنین برخورد با یکدیگر لبه‌های تیز آنها صاف و گرد شده و سطح آنها نیز صیقلی می‌شود. انواع سنگ‌های رودخانه‌ای با توجه به شرایط آب و هوا و شرایط زمین شناسی رودخانه متفاوت‌اند. در واقع وجود این سنگ‌ها در بستر رودخانه به دلایل مختلفی از جمله جلوگیری از سیلاب و همچنین حفاظت از محیط زیست لازم و ضروری است. چرا که بستر برخی رودخانه‌ها محل زندگی برخی از آبزیان و موجوداتی مانند لاک‌پشت‌ها است. بنابراین با وجود کاربرد فراوانی که این سنگ‌ها امروزه در صنایع مختلف دارند، برداشت آنها از بستر اغلب رودخانه‌ها ممنوع اعلام شده است و امروزه اغلب سنگ‌هایی که به اسم سنگ رودخانه‌ای شناخته می‌شود، از معادن استخراج شده و در کارخانه‌ها در ابعاد و شکلهای سنگ‌های رودخانه‌ای تولید می‌شوند. به این ترتیب تعداد سنگ‌های رودخانه‌ای استخراجی از بستر خود رودخانه‌ها بسیار محدود است.

فرآیند تولید سنگ رودخانه‌ای از سنگ‌های معدنی نیز به این صورت است که در ابتدا لاشه سنگ‌های معدنی از بهترین معادن استخراج شده و سپس به کارخانه‌ها منتقل می‌شوند. در آنجا لاشه سنگ‌ها با استفاده از دستگاه برش به قطعات کوچکتری برش داده می‌شود. پس از آن سنگها با دستگاههای مختلفی صیقلی شده و لبه های تیز آنها تراش می‌خورد تا گرد شوند. حال با توجه به روش تولید این قلوه سنگ‌ها می‌توانیم تفاوت سنگ های رودخانه‌ای مصنوعی را با نوع طبیعی آن به صورت زیر بیان کنیم. اما پیش از آن لازم است نگاهی به ویژگی‌های سنگ‌های رودخانه‌ای بیاندازیم.

خواص سنگ‌های رودخانه‌ای

  1. رنگ‌ها و شکل‌های مختلف
  2. لبه‌های صاف و گرد
  3. ابعاد و ضخامت‌های مختلف
  4. همخوانی با انواع دکوراسیون
  5. مقاومت و استحکام بالا
  6. مقاوم در برابر رطوبت
  7. چسبندگی بالا

تفاوت قلوه سنگ رودخانه‌ای مصنوعی با سنگ رودخانه‌ای طبیعی در چیست؟

با توجه به مشخصاتی که برای سنگ‌های رودخانه‌ای بیان شد مهم‌ترین تفاوت نوع طبیعی آن با نوع کارخانه‌ای، در طبیعی بودن سنگ رودخانه‌ای طبیعی است. همچنین با توجه به اینکه نوع طبیعی از دل رودخانه استخراج می‌شود، مقاومت و استحکام بالاتری علی‌الخصوص در برابر رطوبت نسبت به نوع مصنوعی آن دارد. همچنین سنگ‌هایی که در کارخانه تولید می‌شوند تقریبا همه یک شکل و یک اندازه می‌شوند،‌ اما در نوع طبیعی آن سنگ‌ها در اندازه‌ها و فرم‌های مختلفی هستند. علاوه بر فرم، تنوع رنگ نوع طبیعی هم بسیار بالاتر از نوع معدنی آن است.

انواع سنگ‌های رودخانه‌ای

علاوه بر نوع طبیعی و مصنوعی، سنگ های رودخانه ای دارای دسته‌بندی دیگری براساس تم رنگی هم هستند. براین اساس، سنگ‌های رودخانه‌ای در چهار دسته سنگ‌های رودخانه‌ای رنگی، سنگ رودخانه‌ای مشکی، سنگ رودخانه‌ای سفید و در آخر سنگ رودخانه‌ای مرمر قرار می‌گیرند.

سنگ‌های رودخانه‌ای مشکی

به طور کلی سنگ‌های مشکی، یکی از پرطرفدارترین و رایج‌ترین سنگ‌های مورداستفاده در صنعت ساخت و ساز هستند. حال قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای مشکی هم جذابیت و زیبایی منحصربفرد خود را دارند. علی‌الخصوص زمانی که در کنار سنگ‌های دیگری چون سنگ‌های سفید قرار بگیرند. این سنگ‌ها از لاشه سنگ‌های معدنی مختلفی چون سنگ‌های مرمریت مشکی، گرانیت مشکی و یا بازالت تولید می‌شوند.

اما قلوه سنگ‌های طبیعی رودخانه‌‌ای در تمهای خاکستری و طوسی و گاها سیاه از رودخانه‌های مرکز کشور هم قابل استخراج‌اند.

سنگ رودخانه‌ای سفید

یکی از رایجترین انواع قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای که کاربرد فراوانی هم در ساخت و ساز و محوطه‌سازی دارد، سنگ‌های رودخانه‌ای سفید است. این سنگ‌ها به طور طبیعی معمولا در سواحل رودخانه‌های جنوب کشور یافت می‌شوند اما از لاشه سنگ‌های سفید مانند سنگ‌های چینی در کارخانه هم تولید و به بازار عرضه می‌شوند. استفاده از این نوع سنگ‌ها در کنار قلوه سنگ‌های مشکی جذابیت بسیاری علی الخصوص به نما می‌دهد. یکی از مزایای قلوه سنگ‌های سفید در مقایسه با رنگ‌های دیگر این است که رنگ سفید منعکس کننده نور و گرما است و گرما را در خود نگه نمی‌دارد. البته فراموش نشود که هم سنگ‌های مشکی و هم سنگ‌های سفید هر دو هم به صورت رگه‌دار هستند و هم بدون رگه.

سنگ‌های رودخانه‌ای رنگی

همانطور که گفتیم سنگ‌های رودخانه‌ای از تنوع رنگی بالایی برخوردارند، به حدی که شما در یک قطعه سنگ چندین رنگ را می‌توانید پیدا کنید. نوع طبیعی این سنگ‌ها معمولا از رودخانه‌های شمال کشور استخراج می‌شود. اما انواع دیگر آن از برش و تراش سنگ‌های رنگی دیگری چون سنگهای قهوه‌ای، قرمز، لیمویی و…از سنگ‌های معدنی قابل تولید است.

علاوه بر این دسته بندی سنگ‌های رودخانه‌ای براساس سایز و ابعاد هم دارای انواع قلوه سنگ، سنگریزه و..هم هستند که با توجه به نوع کاربرد هر کدام از آنها انتخاب می‌شوند.

رنگهای مختلف قلوه سنگ رودخانه ای

کاربرد سنگ‌های رودخانه‌ای در کجاست؟

حالا با همه توصیفهایی که از این سنگ‌ها بیان شد، پرسشی که بوجود میاد این است که کاربرد آن در چه مکان‌هایی است؟

همانطور که گفتیم امروزه توجه و اهمیت به محوطه‌سازی ویلا و حیاط ساختمان‌ها بیش از قبل شده است. لذا سنگ‌های رودخانه‌ای یکی از بهترین گزینه‌ها به این منظور اهستند. لذا کاربردهای سنگ‌های رودخانه‌ای به شرح زیر است:

  1. کف سازی محوطه و به طور کلی محوطه سازی
  2. قابل استفاده در توری گابیون
  3. دور باغچه
  4. سنگریزه برای داخل آبنما و گلدان برای تزیینات
  5. ساخت نمای ویلا
  6. به منظور ساخت تزیینات و مصنوعات سنگی مانند گلدان سنگی، شمع سنگی، آبنمای سنگی
  7. طراحی و ساخت روف گاردن
  8. قابل استفاده برای کف استخر و یا رودخانه‌های مصنوعی

قیمت سنگ‌های رودخانه‌ای چگونه تعیین می‌شود؟

عوامل مختلفی در تعیین قیمت سنگ‌های رودخانه‌ای تاثیرگذار است که از جمله آنها موارد زیر است:

  1. ابعاد سنگ
  2. نوع سنگ رودخانه‌ای
  3. نوع فرآوری‌ها و پرداخت‌های انجام شده
  4. رگه دار و بدون رگه بودن
  5. درجه کیفی سنگ

مجموعه سنگدانه یکی از اولین تولیدکنندگان تزیینات و مصنوعات سنگی از سنگ‌های رودخانه‌ای طبیعی است. این محصولات شامل شمع سنگی، ظروف پذیرایی سنگی و حتی گلدان سنگی است که دارای ظاهر جذاب و منحصربفردی است. لذا به منظور مشاهده نمونه این تزیینات سنگی به قسمت فروشگاه سایت مراجعه کنید و پس از آن به منظور ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *