مقالات

راهنمای خرید شمع تزیینی

انواع شمع تزیینی

فهرست مطالب

شمع‌های تزیینی علیرغم اینکه خیلی کوچکتر از سایر وسایل تزیینی هستند، تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و جذابیت فضا و از همه مهم‌تر انرژی و فنگ شویی فضا داشته باشند. اما در صورتی که هنگام خرید شمع موردعلاقه خود تنها به ظاهر و زیبایی آن بسنده نکنید؛ چرا که هنگام انتخاب شمع، نکات بسیار دیگری علاوه بر زیبایی مانند جنس شمع و یا حتی جنس فیتیله شمع را باید در نظر بگیرید که شاید لحظه‌ای به آن فکر نکرده باشید. به خاطر همین یک راهنمای خرید شمع تزیینی اصولی می‌تواند به شما کمک کند که چه نوع شمعی با چه مشخصاتی می‌تواند تمام نیازهای شما از خرید شمع را برطرف کند. از این رو اجازه بدید ما در ادامه این مقاله اطلاعات مختصری را در این باره بیان کنیم تا هنگامی که تصمیم به خرید شمع تزیینی دارید، این راهنما را در دسترس داشته باشید.

اهمیت و نقش شمع در دکوراسیون منزل

پیش از بیان راهنمای اصلی بهتر بود که دلایل و در واقع اهدافمان از خرید شمع را مشخص کنیم. چرا که این موضوع خود در انتخاب شمع مناسب بزرگترین نقش را دارد. به عنوان مثال در صورتی که هدف از خرید شمع تنها زیباسازی دکوراسیون منزل باشد، برخی فاکتورهای انتخاب شمع مناسب کنار می‌رود و برخی دیگر موردتوجه قرار می‌گیرند. شمع‌ های تزیینی یکی از جذاب‌ترین لوازم تزیینی است که می‌توانید برای دکوراسیون منزل و یا حتی محل کارتان برای روی میزکارتان تهیه کنید. این شمع‌ها علاوه بر نور و گرمایی که به فضا می‌دهند، از همه مهم‌تر باعث دوچندان شدن زیبایی فضا هم می‌شوند. علاوه بر این شمع نقش مهمی در انرژی و فنگ‌شویی فضا دارد. اما این در گرو انتخاب صحیح شمع مناسب است. چرا که تنوع مدلهای مختلف شمع از انواع طبیعی آن مانند شمع سنگی گرفته تا شمع‌های وارمر و… در بازار بسیار است که انتخاب را کمی سخت‌تر می‌کند. در واقع هدف شما از خرید شمع تعیین کننده نوع شمع مناسبتان هست. از این رو ما در ادامه نکاتی را بیان می‌کنیم که باید با در نظر گرفتن و بررسی این نکات به خرید شمع بپردازید.

مدلهای مختلف شمع سنگی

هنگام خرید شمع به چه نکاتی باید توجه کرد؟

فارغ از اینکه هدف شما از خرید شمع چیست، هنگام خرید شمع توجه به برخی نکات به منظور اطمینان از کیفیت شمع ضروری است. پس از آن می‌توانید از میان شمع‌های باکیفیت، شمع مناسب خود را براساس نیازتان انتخاب کنید. حال به طور کلی در زیر برخی از این موارد را بیان می‌کنیم:

شمعی را انتخاب کنید که برای سلامتی مضر نباشد…

شاید با خواندن این عنوان متعجب شوید که اصلا مگر شمع می‌تواند برای سلامتی مضر باشد؟ باید بگویم بله. ترکیبات مواد به کار رفته در ساخت بسیاری از شمع‌ها، شامل مواد مضر برای سلامتی هستند که با سوختن و گاز آزاد شده از آن و در نتیجه استشمام آن برای سلامتی مضر است. پس چه بهتر است که هنگام خرید شمع به هر هدفی، سلامتی آن را هم در نظر داشته باشیم. در گذشته با توجه به اینکه برق و روشنایی هم نبوده است استفاده از شمع رایج‌تر بود، اما شمع‌هایی که در گذشته استفاده می‌شد، از جنس عناصر طبیعی مانند مواد گیاهی و طبیعی بود. اما امروزه یکی از رایج‌ترین ترکیبات برای ساخت شمع، پارافین است که خود از مشتقات نفت است. پارافین در واقع عنصر اصلی شمع‌های مومی است. اما به تازگی با شمع‌هایی وارد بازار شده‌اند که مانند گذشته از عناصر طبیعی از جمله سنگ‌های طبیعی طراحی و ساخته شده‌اند و از نظر زیبایی حتی از شمع‌های مومی هم پیشی گرفته‌اند و از همه مهم‌تر اینکه ضرری برای سلامتی انسان هم ندارند.

فراموش نکنید که جنس فیتیله شمع هم برای سلامتی مهم است. چرا که در واقع هنگامی که شمع روشن می‌شود؛ علاوه بر خود شمع فیتیله آن هم شروع به سوختن می‌کند و گاز آزاد شده ناشی از سوختن فیتیله هم هست. فیتیله‌ها معمولا از جنس کتان، نخ و کاموا و برخی مواقع دارای یک رشته فلز مانند قلع هم هست. به این ترتیب فیتیله‌های که از جنس کتان و نخ هستند گزینه‌های مناسبتری برای سلامتی به شمار می‌روند.

شمع طبیعی موم زنبور عسل و شمع طبیعی سنگی

چه نوع و جنس شمعی موردنظرتان است؟

در واقع منظور از این سوال این است که در میان انواع مختلف شمع موجود در بازار شمع موردنظر شما از چه نوعی است؟ انواع مختلف شمع شامل شمع‌های از جنس موم، شمع‌های از جنس عناصر طبیعی مانند مواد گیاهی و یا سنگ‌های طبیعی، شمع تزیینی، جاشمعی و یا وارمر، شمع عطری و….است. البته در اینجا معیار مهم سلامتی را هم فراموش نکنید.

اندازه و ابعاد شمع

یکی دیگر از فاکتورهای مهم هنگام خرید شمع توجه به اندازه و ابعاد شمع است. زیرا شمع علاوه بر زیبایی باید از نظر ابعاد و اندازه هم با محل قرارگیری آن همخوانی داشته باشد.

شکل ظاهری و زیبایی شمع

این فاکتور مسلما توسط همه رعایت می‌شود،‌ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که علاوه بر زیبایی باید به همخوانی شمع با بقیه اجزای دکوراسیون هم توجه داشت. این همخوانی هم از نظر تم رنگی است و هم از نظر سبک طراحی و شکل ظاهری. تنوع طرح و مدل شمع‌های تزیینی بسیار زیاد است. اما امروزه شمع‌های سنگی هم که از سنگ‌های رودخانه ای ساخته شده اند خود دارای تنوع بالایی هستند، با استقبال بالایی روبرو شده‌اند.

توجه به کیفیت و ماندگاری شمع

فاکتورهای تاثیرگذار بر کیفیت و ماندگاری شمع مدت زمان سوختن شمع، اندازه شعله شمع و طول عمر شمع است. با توجه به اینکه شمع‌های مومی پس از گذشت مدت زمانی ذوب می‌شوند، طول عمر چندانی ندارند. اما شمع‌های سنگی که در زیر هم تعدادی از نمونه‌های آنها را می‌بینید، دائمی و قابل شارژ هستند. به این صورت که از جنس سنگ‌های طبیعی بوده و تمام نشدنی هستند. فیتیله و سوخت آنها هم قابل شارژ هست. در واقع شمع سنگی علاوه بر محاسنی که برای سلامتی دارد، طول عمر بالایی هم دارد و از همه مهم‌تر زیبایی و جذابیت طبیعت را با خود به همراه دارد. شما می‌توانید مراحل ساخت شمعهای سنگی سنگدانه را در مقاله مربوطه مطالعه کنید.

انواع شمع سنگی ظروف سنگی رودخانه ای و آبنما سنگی رومیزی

قیمت شمع تزیینی

فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت سنگ بسیارند که از این میان تعدادی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • جنس شمع
  • اندازه و ابعاد شمع
  • طرح و مدل شمع

اما قیمت شمع سنگی اینگونه نیست. زیرا این شمع‌ها از جنس سنگ‌های طبیعی هستند و به خاطر ذات طبیعی و تنوع بالایی که دارند، هیچ دو سنگی از میان آنها کاملا شبیه به هم نیست و ویژگی‌های ساختاری و ظاهری متفاوتی دارند. به خاطر همین فرآیند تولید و سختی برش و میزان شکستگی و پرتی هر یک با دیگری متفاوت است. به خاطر همین نمی‌توان برای همه آنها قیمت مشخصی تعیین کرد. برخلاف شمع‌های مومی که همه یک شکل هستند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *