مقالات

آشنایی با تجهیزات و لوازم آبنما

تجهیزات آبنما

فهرست مطالب

آشنایی و شناخت کامل تجهیزات آبنما زمانی که تصمیم به خرید آبنما دارید و یا تهیه کرده‌اید، تقریبا الزامی است. چرا که در این صورت با آگاهی بیشتری می‌توانید از آن استفاده و همچنین نگه‌داری کنید. پس فقط صرف داشتن و خرید آبنما کافی نیست، بلکه ماندگاری و زیبایی آن تا حد زیادی به نحوه نگه‌داری و استفاده از آن بستگی دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم زمانی که تصمیم به خرید آبنما می‌کنید، تا حدودی با تجهیزات و ساختار آن هم آشنا شوید. به همین خاطر ما در ادامه شما را با ساختار و اجزای مختلف آبنما آشنا می‌کنیم.

نحوه به گردش درآمدن آب در آبنما

آب در آبنماهای قدیمی براساس نیروی گرانش زمین در آبنما به جریان درمی‌آمد. اما امروزه برای به جریان افتادن آب از پمپ‌های مختلف با توجه به نوع و ابعاد آبنما استفاده می‌شود. البته برای آبنماهای باغی و حیاطی، آبنما باید به لوله‌کشی آب متصل شود. در واقع در آبنماها آب از لوله‌های آب توسط پمپ کشیده می‌شود و در آبنماها به جریان درمی‌آید. سپس دوباره همان آب از حوضچه آبنما به لوله‌ها بازگشته و به همین ترتیب این پروسه تکرار می‌شود. البته در انجام این پروسه علاوه بر پمپ، تجهیزات مختلف دیگری هم به کار می‌روند که به پیشبرد درست کار آبنما کمک می‌کنند.

انواع آبنما

تجهیزات آبنما شامل چه لوازمی است؟ یا آبنما از چه قسمتهایی تشکیل شده است؟

با توجه به اینکه امروزه طراحی و نصب آبنما تنها محدود به فضاهای بزرگ و محوطه‌های باغی نیست، تجهیزات و لوازم و از همه مهم‌تر انواع مختلفی از آبنماها مانند مدلهای مختلف طرح آبنمای سنگی امروزه طراحی و ساخته می‌شود که بسیار مناسب فضاهای بسته و کوچک از جمله آپارتمان‌ها هست. به خاطر همین شما به راحتی می‌توانید با مراجعه به مرکز فروش لوازم آبنما، تجهیزات مورد نیاز برای نصب آبنما را خریداری نمایید و در مرحله بعد با مونتاژ لوازم آبنما خانگی و یادگیری نحوه ساخت آن، آبنمای خانگی موردعلاقه و ساخته دست خود را در خانه داشته باشید. به این ترتیب آشنایی با تجهیزات و لوازم آبنما تنها برای افرادی که قصد خرید آبنما دارند مفید نیست، بلکه برای افراد خلاق و توانایی که مایل به ساخت آن براساس ایده‌های ذهنی خود هستند هم کارآمد است.

قسمتی از پاسخ پرسش بالا، بستگی به نوع آبنما دارد. اما به طور کلی برخی قسمتها و لوازم آبنما در تمامی انواع آبنما یکسان است. که شامل موارد زیر است:

پمپ آبنما، مهم‌ترین لوازم آبنمای خانگی و…

پمپ‌ها در آبنما که به آنها پمپ کفکش هم گفته می‌شود، وظیفه غلبه بر نیروی گرانش و ایجاد سیکل بسته آب را بر عهده دارند. در واقع این سیکل بسته در آبنما توسط پمپ و دو لوله رفت و برگشتی انجام می‌شود. البته پمپ‌ها انواع مختلفی دارند و نحوه انتخاب پمپ مناسب براساس میزان ارتفاعی است که آب باید پرتاب شود. به عبارت دیگر میزان هد و دبی پمپ مناسب براساس میزان ارتفاع پرتاب موردنیاز در آبنما انتخاب می‌شود. مثلا برای آبنماهای کوچکی مانند آبنمای رومیزی نیازی به پمپ بسیار قوی‌ای نیست؛ چرا که ارتفاع پرتاب آب کم است. برای این آبنماها پمپ‌های کوچک که قیمتهای مناسب‌تری هم دارند، کافی است. اما برای آبنماهای حیاطی و باغی که ارتفاع پرتاب آب در آنها بیشتر است و به قدرت و فشار بیشتری نیاز هست، پمپ‌های قوی‌تر مناسب است.

نحوه کار پمپ‌های آبنماها معمولا به صورت پمپ‌های سانتریفیوژی است. به این صورت که آب با عبور از پروانه افزایش فشار پیدا کرده و از طریق لوله پلاستیکی که به آن متصل شده است، آب را در ارتفاع مشخص شده پاشیده و بر نیروی گرانش غلبه می‌کند. شاید تاکنون شنیده باشید که پمپ آبنما بهتر است که در هر ساعت حداقل یکبار آب را به طور کامل به گردش درآورد. اما قانون کار آبنما به این صورت است که در آبنماها میزان آبی که در هر ساعت باید پمپاژ شود باید با نصف ظرفیت مخزن برابر باشد. پس با توجه به مطالب بالا مهم‌ترین نکته هنگام خرید و انتخاب پمپ آبنما توجه به میزان ارتفاعی است که آب باید پمپاژ شود. به عنوان مثال برای یک آبنمای دومتری پمپی مناسب است که آب را تا ارتفاع ۵تا متری پمپاژ کند.

حال براین اساس و همچنین براساس قدرت و ظرفیت پمپ‌، می‌توان آنها را به دو دسته پمپ آبنما خانگی، کوچک و رومیزی و نوع دیگر پمپ آبنما قوی که برای آبنماهای باغی و ویلایی به کار می‌روند، تقسیم کرد. نمونه‌ای از پمپ کوچک می‌توان به پمپ‌های آبنمای ۲ متری، ۳ متری و یا ۵ متری اشاره کرد که برای مصارف خانگی و همچنین به عنوان پمپ آکواریوم هم استفاده می‌شوند. اما در صورتی که ارتفاع و حجم محوطه بالا باشد از پمپ‌های قوی استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که در ساخت آبنماهای رومیزی مجموعه سنگدانه هم از پمپ‌های آکواریومی استفاده شده است.

نحوه نصب پمپ آبنما به دو صورت مستغرق و یا به جداگانه است. به همین خاطر است که معمولا می‌بینید که در مکان‌های عمومی تذکر داده شده است که به آب آبنما دست نزنید.

بنابراین با توجه به مطالب بالا نکات مهم و قابل توجه در انتخاب و خرید پمپ آبنما به قرار زیر است:

  1. دبی پمپ برحسب لیتر بر ساعت: هر چه حجم آب بیشتر باشد، دبی پمپ هم باید بیشتر باشد.
  2. هد پمپ: ارتفاع موردنیاز برای پرتاب آب، به عنوان مثال برای آبنماهای خانگی پمپ با هد پایین استفاده می‌شود.
  3. توان خروجی پمپ
  4. فشار آب در پمپ

نحوه نصب پمپ آبنما

نحوه نصب پمپ آبنما به طور کلی به دو صورت مستغرق و جداگانه انجام می شود. به همین خاطر است که معمولا می‌بینید که در مکان‌های عمومی تذکر داده شده است که به آب آبنما دست نزنید. نصب پمپ آبنما زمانی که لوله و دیگر اتصالات آن همه در جای خود قرار گرفته باشند، کار دشواری نیست. به عبارتی، نصب پمپ حوضچه فقط باید چند دقیقه طول بکشد. پمپ را طوری قرار دهید که لوله خروجی آب به سمت بالا باشد. پمپ باید روی سطحی تراز باشد تا بتواند با پتانسیل کامل خود کار کند. لوله‌ای را که از طریق فواره آبنما می‌پیچد به لوله خروجی آب محکم کنید. پمپ را در عمق مخزن قرار دهید و آن را به خوبی با آب بپوشانید. سیم را روی لبه مخزن یا از دهانه طراحی شده برای دوشاخه برق بکشید و سپس آن را به یک منبع برق متصل به زمین یا یک پانل خورشیدی وصل کنید، به این ترتیب پمپ شما شروع به کار خواهد کرد.

پمپ آبنما

نازل آبنما،مهم‌ترین قسمت در زیبایی ریزش آب

علاوه بر پمپ برای کارکرد صحیح آبنما، یکی دیگر از اجزای مهم آبنما نازل آن است. در واقع نحوه پاشش آب از پمپ به نوع نازل بستگی دارد. نحوه نصب نازل آبنما ساده است. فقط کافی است که نازل آبنما را مستقیم در لوله PVC یا آداپتوری که با نازل ارائه می شود، قرار دهید و بعد از آنکه اطمینان پیدا کردید که نازل کاملاً محکم بسته شده است، آبنما را روشن کنید. بنابراین در هنگام خرید نازل آبنما، به اندازه‌های استاندارد دهانه‌های ورودی و خروجی کاملاً توجه داشته باشید

با توجه به نحوه عملکرد نازل، انواع مختلفی از نازل مانند نازل چرخشی، مه‌پاش، حجمی، طبقاتی، فومی، نازل قاصدک، نازل کرتین استخری، نازل آبنما دیواری، نازل آبنما بارانی و…در بازار وجود دارد. به این ترتیب نقش نازل در آبنما به قرار زیر است:

۱.اینکه آب را به صورت قطرات دنباله‌دار در آبنما و در یک الگوی خاص پراکنده می‌کند.

۲.نحوه خروج و میزان مایع خروجی را مشخص می‌کند.

قیمت نازل آبنما به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل، جنس بدنه نازل است که باید از موادی ساخته شود که ضد زنگ و پوسیدگی باشد و عمر بالایی داشته باشد. از همین روی، جنس نازل آبنما بیشتر از جنس استیل، آلیاژ برنج و آلومینیوم است. از دیگر عوامل تعیین کننده قیمت انواع نازل آبنما می‌توان، به الگوی ساخت و پیچیدگی‌های بکار رفته در ساخت نازل و همچنین وضعیت و کیفیت خروجی آن اشاره داشت.

تصاویر کابرد برخی از آبنماهای ذکر شده را در تصاویر زیر می ‎بینید. انتخاب نوع نازل مناسب با توجه به نوع طراحی موردنظر شما دارد.

تصویر انواع نازل
نازل آبنما

لوله‌کشی یا Piping

یکی از مهمترین قسمتهای آبنما، که معمولا برای آبنماهای باغی و بزرگ است، لوله‌کشی و اتصال آب به آبنما و قسمتهای مختلف آن است. نحوه لوله کشی آبنما یکی از مباحث اصلی است، که باید در زمان طراحی و ساخت آبنما به آن توجه خاصی داشت. معمولا برای این لوله‌کشی از لوله‌های Pvc استفاده می‌کنند. علاوه بر این در طراحی لوله‌کشی آبنماهای فضای باز، توجه به دمای هوا و احتمال انقباض و ترک خوردگی لوله‌ها هم باید باشند.

فیلتر در آبنما

وجود فیلتر در آبنما برای جلوگیری از آسیب دیدن پمپ آن ضروری است. زیرا جلبک بستن آب و ذرات گردوغبار در آب به مرور زمان به وجود می‌آید. حال زمانی که این آب به همراه همین ذرات وارد پمپ می‌شود، درصورتی که فیلتر نباشد موجب ایجاد گرفتگی در پمپ شده و آبنما از کار می‌افتد. به همین خاطر در اینجا فیلترها نقش خود را ایفا می‌کنند و آب را از ذرات آلودگی پاکسازی می‌کنند.

علاوه بر این اجزای که تا به اینجا معرفی کردیم، تجهیزات و لوازم جانبی دیگری هم برای آبنما وجود دارد که بسته به نوع طراحی در آن به کار می‌رود. از جمله آنها:

  • تجهیزات نورپردازی آبنما
  • سیستم کنترل فشار
  • سیستم هوشمندسازی آن برای آبنماهای موزیکال
  • و….

نحوه نصب آبنما

نحوه نصب آبنما با توجه به نوع آبنما دارای تفاوت‌های خاصی است. به طور مثال نحوه نصب آبنما سه طبقه رومیزی بسیار راحت است و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد، کافی است آن را به برق وصل کنید و از صدای دلنشین آن لذت ببرید. اما برای نصب آبنما دیواری باید مراحلی از جمله انجام لوله کشی، تراز کردن حوضچه، نصب پمپ و نازل و…. انجام شود. ولی به طور کلی، مراحل نصب آبنمای سنگی، نصب آبنمای خانگی، نصب آبنمای استخری، نصب آبنما دیواری، نصب آبنما طبقه‌ای و… تقریبا مشابه است. لازم به ذکر است، هنگام نصب آبنما به این نکته توجه داشته باشید که یک آبنما به منبع برق نیاز دارد. برخی از فواره‌های فضای باز دارای پنل‌های خورشیدی هستند، اما بقیه باید در دسترس برق باشند. آبنماهای فضای باز نیز نیاز به تعمیر و نگهداری فصلی دارند، بنابراین مطمئن شوید که یک نقطه نسبتاً در دسترس را انتخاب کنید.

نحوه انتخاب و خرید آبنمای سنگی کوچک رومیزی

در میان انواع آبنماها، آبنماهای رومیزی از جمله آبنمای کوچک و جمع و جوری است که برای روی میز، کانتر و هر قسمت دیگری از فضا قابل قرار دادن است. این آبنماها همانطور که بیان شد از پمپ‌های آکواریومی استفاده می‌کنند و نیازی به لوله‌کشی و نصب خاصی ندارند و تنها باید به برق متصل شوند. علاوه بر این نحوه نصب پمپ آن به صورت جداگانه است و از نظر ایمنی کاملا مطمئن است. شما می‌توانید به منظور دریافت اطلاعات کامل این آبنماها با کارشناسان مجموعه سنگدانه تماس بگیرید تا بتوانید اطلاعات کامل راجع به آنها را بدست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *